عزت نفس چیست؟ – اگر این نشانه‌ها را حس می‌کنید عزت نفس دارید!


به نظر شما عزت نفس چیست؟ ما دائما در کتاب‌های روانشناسی، جملات انگیزشی، فیلم‌ها و سریا‌ل‌های مختلف با پیام‌هایی روبه‌رو می‌شویم که از ما می‌خواهند به خودمان ایمان داشته‌ باشیم و از طریق آن هرکاری را که می‌خواهیم انجام دهیم. اگرچه این باور تا حدی نادرست است؛ زیرا ما نمی‌توانیم در دنیا کارها را فقط به سادگی یک باور انجام دهیم، اگر این‌طور بود دیگر کسی تلاش نمی‌کرد و فقط با ایمان به خواسته‌هایش می‌رسید.

با این‌حال عزت نفس (که همان باور به خود است) نقش مهمی در زندگی دارد و به ما کمک می‌کند با انگیزه و روحیه قوی تلاش کنیم و در نهایت اهداف خود را محقق نماییم. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌ است که عزت‌نفس موجب سلامت جسم و روان افراد نیز می‌شود؛ بنابراین آشنایی با اصول و روش‌های تقویت آن اهمیت زیادی دارد.

ما در این این مقاله از دانشگاه کسب و کار به این پرسش می‌پردازیم که عزت نفس چیست؟ سپس با بررسی مفاهیم آن، روش‌هایی برای افزایش آن معرفی می‌کنیم. تا پایان این مقاله‌ی خواندنی همراه ما باشید.

منظور از عزت نفس چیست؟

عزت نفس به احساس کلی یک فرد نسبت به ارزش یا جایگاه خود اشاره دارد. در واقع می‌توان آن را نوعی معیار برای سنجش میزان ارزش‌گذاری، تأیید، قدردانی، اهمیت و دوست داشتن‌‌ یک فرد برای خود در نظر گرفت.

یک کارشناس حوزه‌ی عزت‌نفس به نام موریس روزنبرگ، عزت نفس را به معنای نگرش فرد نسبت به خودش تعریف کرد و آن را با جمله‌ی “نگرش مطلوب یا نامطلوب نسبت‌ به‌ خود” توصیف نمود.

  • عوامل تاثیرگذار بر عزت نفس

عزت نفس چیزی نیست که کاملا به رفتار فرد نسبت به خودش وابسته داشته‌ باشد. در واقع عوامل محیطی و خانوادگی مختلفی بر عزت‌نفس ما تاثیر می‌گذارند و میزان آن را کاهش یا افزایش می‌دهند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ژنتیک
  • شخصیت
  • تجارب زندگی
  • سن
  • سلامتی
  • افکار و اندیشه‌ها
  • شرایط اجتماعی
  • واکنش‌های دیگران نسبت به فرد
  • مقایسه خود با دیگران

نکته مهم این است که عزت نفس ثابت نیست؛ بلکه متغیر و قابل اندازه‌گیری است، به این معنی که می‌توانیم آن را آزمایش کرده‌ و با استفاده از روش‌هایی بهبود ببخشیم.

مقایسه عزت‌نفس با برخی از مفاهیم مشابه آن

بسیاری از افراد مفهوم عزت نفس را با برخی از مفاهیم‌ دیگر نظیر اعتماد به نفس، خودکارآمدی، پذیرش خود و… اشتباه می‌گیرند. اگرچه این مفا‌هیم‌ تا حدی شبیه به یکدیگر هستند، اما در جزئیات با‌ هم تفاوت دارند. آشنایی با این تفاوت‌ها می‌توانند به شما کمک کند تا کاملا با پاسخ سوال عزت نفس چیست آشنا شوید:

  • عزت نفس و روانشناسی

عزت‌نفس برای دهه‌ها موضوع داغ روان‌شناسی بوده‌ است و حتی از جهاتی به خود روان‌شناسی بازمی‌گردد. چنان‌که زیگموند فروید که بسیاری او را بنیان‌گذار روان‌شناسی می‌دانند، در مطالعات خود نظریه‌هایی در مورد عزت نفس داشت. اینکه عزت نفس چیست، چگونه رشد می‌کند و چه تأثیراتی بر انسان دارد، موضوعی است که ذهن روانشناسان را برای مدت طولانی مشغول نگه داشته‌ است.

در حالی که هنوز چیزهای زیادی درباره عزت نفس وجود دارد که باید بیاموزیم، حداقل توانسته‌ایم بفهمیم عزت نفس چیست و چه تفاوتی با سایر مفاهیم مشابه خود دارد. ادامه این مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیزی عزت‌نفس را از سایر مفاهیم‌ و ویژگی‌های مشابه متمایز می‌کند.

  • عزت نفس در مقابل پذیرش خود

اغلب مردم مفهوم عزت نفس و پذیرش خود را اشتباه گرفته‌ یا حتی آن‌ها را یکسان می‌دانند. بیایید با در نظر گرفتن‌ برخی از تفاوت‌های اساسی در ماهیت و پیامدهای عزت‌نفس و پذیرش بی قید و شرط خود، به بررسی این تصور غلط بپردازیم.

عزت نفس مبتنی بر ارزیابی خود و ارزیابی‌ رفتارها و ویژگی‌های فردی به عنوان موارد مثبت یا منفی است که منجر به تعریف خود به عنوان فرد شایسته یا غیرشایسته می‌شود. در حالی که پذیرش خود به معنای نحوه ارتباط فرد با خودش است؛ به گونه‌ای که به خو‌د اجازه می‌دهد همان‌گونه که هست باشد. این پذیرش نه مثبت است و نه‌ منفی، بلکه همه‌ی جنبه‌ها و تجربیات فرد‌ را در بر‌می‌گیرد.

برخی از تفاوت‌های عزت‌نفس و خودپذیری

1.عزت نفس برای ارزیابی خود و تصمیم گیری ارزش آن به مقایسه متکی است.
خودپذیری ناشی از درک این موضوع است که هیچ مبنای عینی برای تعیین ارزش یک انسان وجود ندارد. بنابراین با پذیرش خود، فرد بدون نیاز به مقایسه تایید می‌کند که کیست.

2. عزت‌نفس مشروط به عوامل بیرونی مانند عملکرد، ظاهر یا تایید اجتماعی است که مبنای ارزیابی فرد را تشکیل می‌دهند.
با پذیرش خود، شخص با وجود عوامل بیرونی، از خود احساس رضایت می‌کند، زیرا این احساس لیاقت از رعایت استانداردهای خاصی ناشی نمی‌شود.

3. عزت نفس شکننده است، در حالی که پذیرش خود یک رابطه مثبت امن و پایدار با خویش را فراهم می‌کند.

4. وقتی صحبت از پیامدهای سلامتی به میان می‌آید، در حالی که به نظر می‌رسد عزت نفس با برخی از نشانگرهای رفاه، مانند رضایت از زندگی بالا و اضطراب کمتر مرتبط است، یک “تاریکی” نیز وجود دارد. یعنی همان جنبه عزت‌نفس، که با خودپرستی و خودشیفتگی مشخص می‌شود. اما پذیرش‌ خو‌د به شدت با نشانگرهای مثبت متعدد سلامت روانی عمومی مرتبط است.

  • عزت‌ نفس‌ در مقابل اعتماد به نفس

برخلاف تصور بسیاری از افراد، عزت‌نفس همان اعتمادبه‌نفس نیست؛ اعتماد به نفس در مورد اعتما‌د شما به خود و توانایی‌هایتان برای رویارویی با چالش‌ها، حل مشکلات و تعامل موفقیت آمیز با جهان است. همانطور که احتمالاً از این تعریف متوجه شدید، اعتما‌د به‌‌ نفس‌‌ بیشتر بر معیارهای بیرونی موفقیت و ارزش متکی است تا معیار‌های درونی که به عزت نفس کمک می‌کنند.

چنان‌که شخصی می‌تواند اعتماد به نفس بالایی داشته باشد (به ویژه در یک زمینه یا موضوع خاص) اما همچنان فاقد حس ارزش‌گذاری نسبت به خود یا عزت نفس با‌شد.

  • عزت‌نفس در مقابل خودکارآمدی

مانند اعتماد به نفس، خودکارآمدی نیز با عزت‌نفس مرتبط است اما نماینده آن نیست. خودکار‌آمدی به باور به‌ توانایی فرد برای موفقیت در برخی وظایف اشاره دارد. به عنوان مثال وقتی صحبت از بازی بسکتبال به میان می‌آید، می‌توانید خودکارآمدی‌ بالایی داشته‌ باشید اما در مورد موفقیت در کلاس ریاضی خودکارآمد‌ی پایینی د‌اشته‌ با‌شید.

بر خلاف عزت نفس، مفهوم خودکارآمدی بیشتر خاص است تا جهانی و بیشتر بر موفقیت بیرونی دلالت می‌کند تا ارزش درونی.

  • عزت نفس و شفقت به خود

عزت‌نفس مانند شفقت به خود نیز نیست. در شفقت‌ به‌ خو‌د به‌جای تمرکز بر اینکه چگونه خود را قضاوت یا درک کنیم، بر نحوه ارتباط با خودمان متمرکز می‌شویم. این مفهوم که به آن دلسوزبودن برای خو‌د نیز گفته‌ می‌شود به این معنی است که ما نسبت به خود مهربان و بخشنده هستیم و از تندخویی یا انتقاد بیش از حد از خودمان اجتناب می‌کنیم.

شفقت‌به‌خود می‌تواند ما را به یک حس سالم از عزت نفس هدایت کند، اما به خودی خود عزت نفس نیست.

  • ارتباط روانشناسی مثبت و عزت نفس چیست؟

یک دکتر روانشناس به نام مارتین سلیگمن نگرانی‌هایی در مورد پذیرش آشکار عزت نفس به عنوان بخشی از روانشناسی مثبت دارد. او نگران است که مردم در دنیایی زندگی می‌کنند که عزت‌نفس به هویت فرد تزریق می‌شود، تا زمانی که تصویر «اعتماد به نفس کاذب» به دست می‌آید، او در مصاحبه‌ای چنین گفت:

“من مخالف عزت نفس نیستم، اما معتقدم که عزت‌نفس فقط یک متر است که وضعیت سیستم را نشان می‌دهد و به خودی خود یک هدف نیست. یعنی وقتی در مدرسه یا محل کارتان خوب پیش می‌روید، وقتی‌ با افرادی که دوستشان دارید خوب رفتار می‌کنید و هنگامی که عملکرد خوبی در مسابقه دارید، نمره‌ی متر‌ بالا ثبت می‌شو‌د. وقتی بد کار می کنید نیز این نمره کم ثبت‌‌ می‌‌شود.”

ممکن است عزت نفس و روانشناسی مثبت هنوز کاملاً با هم مخلوط نشده‌ باشند؛ بنابراین مهم است که قبل از این‌که به عنوان محقق، مربی یا کارشناس رو‌انشناسی مثبت‌گرا، منطقی برای عزت‌نفس بسازیم، بررسی کنیم که تحقیقات در مورد عز‌ت نفس‌ به ما چه می‌گوید.

نشانه‌های عزت‌نفس بالا

ویژگی‌های خاصی وجود دارد که میزان عزت نفس یک فرد را مشخص می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از: پذیرفتن‌ انتقادها، پذیر‌فتن‌ اشتباهات، راحت بودن‌ فرد با تعریف و تمجید و نشان دادن‌ هماهنگی بین آنچه می‌گوید و انجام می‌دهد و…

افراد با عزت نفس بالا از نشان دادن‌ کنجکاوی خود، بحث در مورد تجربیات، ایده‌ها و فرصت‌های خود نمی‌ترسند. آن‌ها همچنین می‌توانند از جنبه‌های طنز زندگی خود لذت ببرند و با قرار گرفتن‌ در موقعیت‌های اجتماعی یا شخصی مختلف راحت باشند.

  • ویژگی‌های افرادی که عزت‌نفس دارند

افرادی که عزت‌نفس بالا دارند ویژگی‌های خاصی دارند که به سادگی قابل شناسایی است و آن‌ها را از سایر افراد متمایز می‌کند. ما می‌دانیم که افراد دارای عزت نفس خوب:

  • قدر خود و دیگران را می‌دانند
  • از اصول رشد و توسعه فردی به عنوان عاملی برای معنابخشی به زندگی خود و لذت از آن استفاده می‌کنند
  • می‌توانند در درون خود کاوش کنند و خلاق باشند
  • خودشان برای زندگی‌شان تصمیم گیری می‌کنند و آن را با آنچه دیگران به آنها می‌گویند مطابقت نمی‌دهند؛ بلکه فقط زمانی آن را انجام می‌دهند که خودشان موافق باشند
  • افراد دیگر را همان‌گونه که هستند می‌پذیرند و در عین حال آن‌ها را به سمت اعتماد به نفس بیشتر و جهت‌گیری مثبت‌تر سوق می‌دهند
  • می‌توانند به راحتی روی حل مشکلات زندگی خود تمرکز کنند
  • روابط محبت‌آمیز و محترمانه با دیگران دارند
  • براساس ارزش‌های شخصی خودشان زندگی‌ می‌کنند‌
  • شما عزت‌نفس دارید اگر؟

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد، شما اکنون به خوبی می‌توانید نشانه‌های عزت نفس را در خود و دیگران تشخیص دهید. به این ترتیب شما فردی دارای عزت‌نفس هستید اگر:

  1. بدون اینکه احساس گناهی داشته‌ باشید، قاطعانه رفتار می‌کنید و از برقراری ارتباط با دیگران احساس راحتی می‌کنید‌
  2. از فکر کردن‌ به گذشته خودداری کرده‌ و روی لحظه حال تمرکز می‌کنید
  3. خودت را برابر و مانند دیگران می‌دانی؛ نه کمتر و نه بیشتر
  4. تلاش دیگران برای تخریب خود را ناکام می‌گذارید
  5. احساسات مثبت و منفی خود را می‌شناسید و از آن‌ها برای برقراری روابط سالم با دیگران استفاده می‌‌کنید
  6. بین کار، زندگی و تفریحات خود تعادل برقرار می‌کنید
  7. چالش‌ها و ریسک‌ها را می‌پذیرید و از آن‌ها به عنوان پله‌ای برای رشد و ترقی و درس گرفتن‌ از شکست‌ها استفاده می‌کنید
  8. انتقادهای دیگران را گوش می‌کنید و اگر منطقی و صحیح باشند به آن‌ها عمل می‌کنید‌‌‌‌
  9. برای خودتان ارزش قائل هستید و بدون هیچ ترسی احساسات و نظرات خود را می‌گویید
  10. دیگران را همان‌طور که هستند می‌پذیرید و از آن‌ها نمی‌خواهید خودشان را تغییر دهند تا آن‌ها را دوست داشته‌ باشید

راهکارهای افزایش عزت نفس چیست؟

راهکارهای متفاوتی وجود دارد که به یک فرد با عزت‌نفس پایین کمک کند بتواند آن را تقویت کند. ما تا این قسمت از مقاله‌ی دانشگاه کسب و کار با عزت نفس و مفاهیم آن آشنا شدیم. اکنون قصد داریم راهکارهایی را به شما معرفی کنیم تا به افزایش عزت‌نفستان کمک کند.

1. فهرستی از نقاط قوت خود تهیه کنید

همه‌ی ما در بخش‌هایی نقاط قوت و در قسمت‌هایی دچار ضعف هستیم. عزت نفس به این معناست که بتوانید مهارت‌ها و نقاط‌ قوت خود را بشناسید و تمرکز خود را بر روی آن‌ها قرار دهید.

توصیه ما به شما این است که فهرستی‌ از این مهارت‌ها تهیه کنید تا هرگاه دچار بی‌انگیزگی شدید به آن نگاه کرده‌ و انگیزه بگیرید.‌ این به شما کمک می‌کند تا کم‌کم به درک صادقانه و واقع بینانه‌ای نسبت به خود دست یابید.

2. انتظارات واقع بینانه تعیین کنید

مهم است که در تعیین اهداف‌‌، اهدافی کوچک و قابل دسترس که در توان شما باشد تعیین کنید. زیرا برنامه ریزی برای ایجاد یک هدف یا توقع بسیار بالا از خود موجب می‌شود که پس از مدتی شکست بخورید و نتوانید آن را عملی کنید. به این ترتیب عزت‌نفس خود را از دست می‌دهید و دچار سرخوردگی می‌شوید.

3. از کمال‌گرایی دست بردارید

کمال گرایی از عادت‌های نادرستی است که به راحتی می‌تواند بر میزان عزت نفس شما اثر بگذارد. برای جلوگیری از این عادت سعی کنید هم دستاوردها و‌ موفقیت‌ها و هم‌ اشتباهات خود را بپذیرید. این را بدانید که هیچ‌کس کامل نیست و تلاش برای کامل‌ بودن‌ فقط به ناامیدی منجر می‌شود.

تصدیق دستاوردها‌ و شناخت اشتباهات خود راهی برای حفظ دیدگاه مثبت در عین یادگیری از خطاهایتان است.

4. خودتان را بهتر بشناسید

به نظر شما ارتباط خودشناسی و عزت نفس چیست؟ اهمیت شناخت خود و داشتن‌ آرامش نسبت به کسی که هستید قابل اغراق نیست. خود‌شناسی به شما کمک می‌کند خود‌ و رفتارهایتان را بهتر درک کنید و خواسته‌ها و نیازهای خود را مطابق با آن تنظیم کنید.

این کار ممکن است به مقداری آزمون و خطا نیاز داشته‌ باشد؛ شما دائماً چیزهای جدیدی در مورد خودتان یاد خواهید گرفت و حتی ممکن است نتایجی که به دست می‌آورید طی چندماه یا چندسال تغییر کند.

5. تغییرات خود را بپذیرید

راهکار دیگری که برای تقویت عزت نفس وجود دارد این است که تغییر‌ات خو‌د را بپذیر‌ید. همه‌ ما با گذر زمان و افزایش سن تغییر می‌کنیم؛ بنابراین اگر می‌خواهیم اهداف معناداری تعیین کنیم و به آنها دست یابیم باید با نسخه‌ی در حال تغییر خود‌ همگام باشیم.

6. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید

مقایسه‌ خود با دیگران‌ دامی است که گرفتار شدن‌ در آن بسیار آسان است؛ به خصوص امروزه که رسانه‌های اجتماعی بر این مشکل دامن می‌زنند. افرادی زیادی در صفحات ایستاگرام خود تصاویری از ظاهر و بدن بی‌نقص و خانواده‌های آرام و پولدار و‌ بی‌دغدغه خود‌ منتشر می‌کنند و این تصویر را القا می‌کنند که زندگی درست همین است!

در حالی که چنین نیست و هیچ‌کسی زندگی واقعی خود را در فضای مجازی نمایش نمی‌دهد. بنابراین تنها کسی که باید خود را با او مقایسه کنید خود گذشته‌تان هستید؛ یعنی فقط باید تلاش کنید تا از آنچه دیروز بودید بهتر باشید نه از دیگران.

7. به منتقد درونی خود «ایست» بگویید

در درون همه‌ی ما یک صدای منفی یا منتقد درونی وجود دارد که دائما تلاش‌هایمان را کوچک می‌شمارد و سعی می‌کند ما را تحقیر کند. حتما شما هم بارها با این منتقد‌ روبه‌رو شده‌اید: مثلا زمانی که یک نفر از شما تعریف می‌کند و عذاب وجدان می‌گیرید ک این حرف‌ها حقیقت ندارد. یا زمانی‌که به موفقیت کوچکی می‌رسید و صدایی در درونات می‌گوید که این چیزی نیست و باید بهتر تلاش می‌کردی!

سعی کنید بر این منتقد درونی غلبه کنید. یعنی به خودتان تلقین کنید که ارزش کارهایتان زیاد است و هرگاه دچار افکار منفی شدید ذهن خود را سرگرم کنید تا کمتر به آن‌ها گوش کنید‌.

8. عادات سالم در خود ایجاد کنید

به‌کارگیری مجموعه‌ای از عادت‌ها و اصول زندگی سالم نقش مهمی در بهبود عزت نفس شما دارد. فردی که کتاب می‌خواند، کلاس‌های آموزشی می‌رود یا ورزش می‌کند پس از مدتی متوجه تفاوت خود با دیگران می‌شود. همین موضوع به او کمک می‌کند تا عزت‌نفس خود را تقویت کند و خودش را باور داشته‌ باشد.

9. اهداف خود را مخفی نگه دارید

نقش اهداف در تقویت عزت نفس چیست؟ در واقع اهداف تعیین کننده میزان عزت‌نفس در افراد هستند. اگرچه نیازی نیست تمام هدف‌ها و رویاهای خود را برای خودتان نگه دارید، اما مطمئن شوید که بخشی از تلاش‌ها و موفقیت‌هایتان را تا زمان عملی‌شدن آن‌ها پنهان نگه‌ می‌دارید.

این کار به شما کمک می‌کند شانس بیشتری برای تحقق آن‌ها داشته‌ باشید و حتی در صورت عملی‌ نشدن آن‌ هم از سوی دیگران ملامت و سرزنش نشوید.

10. عزت نفس خود را با شکست تقویت کنید!

از شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد استفاده کنید و با امتحان کردن‌‌ چیزهای جدید و ریسک‌های حساب شده به دنبال یادگیری از شکست خود باشید.

11. دانش و مطالعات خود را افزایش دهید

علم و دانش نقش مهمی در افزایش عزت‌نفس و اعتماد به نفس افراد دارند. فردی که در اکثر مطالب دانش‌ دارد و به راحتی می‌تواند در بحث‌های مختلف اظهارنظر کند، عزت نفس خوبی دارد؛ زیرا به خودش مطمئن است و می‌داند که اشتباه نمی‌کند.

شما می‌توانید دانش خود را با کتاب خواندن، شرکت در دوره‌های آموزشی، تحصیل در دانشگاه و همنشینی با افراد دانا و عاقل افزایش دهید.

12. با اشتباهات و شکست‌های خود به شیوه‌ای مثبت برخورد کنید

بسیاری از افراد هنگامی که با شکست روبه‌رو می‌شوند به سرعت روحیه خود را می‌بازند و با حرف‌ها و افکار منفی یا احساس سرخوردگی خود را آزار می‌دهند. حقیقت این است که شکست جزو جدایی‌ناپذیر زندگی ا‌ست و نمیتوان فردی را نام برد که هیچ‌وقت شکست‌ نخورد و همیشه موفق باشد. بنابراین سعی کنید اشتباهات را بپذیرید و با خود شکست‌خورده‌تان مهربان باشید.

13. با دیگران مهربان‌تر باشید

اکنون به این پرسش جواب دهید: نقش مهربانی در تقویت عزت نفس چیست؟ پیش از این گفتیم که عزت نفس احساس رضایت فرد نسبت به خودش است. کسی که با جهان و اطرافیانش مهربان است هرگز دچار عذاب وجدان نمی‌شود. در نتیجه احساس خوبی نسبت به خودش دارد و با این کار عزت‌‌نفس خود را نیز تقویت می‌کند.

14. حوزه‌های جدید را امتحان کنید

فعالیت در حوزه‌ها و موضوعات مختلف به شما کمک می‌کند عزت نفس خود را تقویت کنید. زیرا به شما این احساس را می‌دهد که مهارت‌های متعدد و مختلفی دارید. در نتیجه خودتان را بیشتر قبول می‌کنید و میزان عزت‌نفستان را افزایش می‌دهید.

15. زمان بیشتری را با افراد حامی (و زمان کمتری با افراد مخرب) بگذرانید

هرچه بیشتر در جمع افرادی باشید که شما را تخریب می‌کنند یا با کوچک شمردن‌ موفقیت‌هایتان به شما احساس حقارت و کمبود می‌دهند، عزت نفس کمتری خواهید داشت. بنابراین باید سعی کنید اطراف خود را با افراد مثبت‌نگر و تشویق‌کننده‌ای پر کنید که دائما شما را تشویق کرده‌ و از پیروزی‌هایتان خوشحال می‌شوند.

16. فعالیت بیشتری داشته‌ باشید

سعی کنید تحرک و فعالیت‌های بدنی بیشتری داشته‌ باشید. این می تواند به سادگی یک پیاده روی کوتاه یا به شدت دویدن در چند مایل، به‌ سرعت زدن‌ یک تمرین قدرتی یا‌ به‌‌ مدت یک جلسه دو ساعته یوگا باشد.

مهم نیست دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید، فقط سعی کنید با بدن خود ارتباط بیشتری برقرار کنید تا عزت نفس و اعتمادبه‌نفس خود را بهبود بخشید.

17. تجسم موفقیت خود را تمرین کنید

چشمان خود را ببندید و چند دقیقه وقت بگذارید و با استفاده از هر پنج حواس و توجه به جزئیات، سناریویی را که در آن به اهداف خود رسیده‌اید تصور کنید. این کار به شما کمک می‌کند به نوعی تجسم خلاق دست یابید و در اثر آن بتوانید روش‌هایی برای تحقق اهداف خود ایجاد کرده‌ و با عمل به آن به موفقیت دست یابید.

18. برای هر موقعیتی که قرار است با آن روبه‌رو شوید آماده باشید

اگر قصد شرکت در یک مصاحبه شغلی را دارید، مطمئن شوید که برای آن تمرین کرده‌اید؛ یعنی اطلاعات مربوط به شرکت را جمع‌آوری کرده و سوالات خوبی برای پرسیدن دارید. این کار به شما کمک می‌کند با موقعیت آشنا باشید و استرس نگیرید. در نتیجه عزت نفس و اعتماد به نفس‌ خود را تقویت می‌کنید.

19. استفاده خود را از رسانه های اجتماعی محدود کنید

زمان کمتری را صرف تماشای صفحه نمایش تلویزیون یا موبایل کنید و سعی کنید تجربیات خود را با شرکت در اجتماع و طبیعت افزایش دهید. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت روان شما بگذارند و حتی موجب افسردگی و بی‌انگیزگی شوند.

  • تاثیرات رسانه‌های اجتماعی بر عزت نفس چیست؟

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر عزت نفس تأثیر منفی می‌گذارد. درک این نتیجه آسان است. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و برای سالم ماندن‌ و شادابی نیاز به تعامل با دیگران دارند.

علاوه بر این، ما از ارتباط با اطرافیان خود به عنوان سنجشی برای اندازه‌گیری و ردیابی پیشرفت خود در کار، روابط، و به طور کلی زندگی استفاده می‌کنیم. رسانه‌های اجتماعی این مقایسه‌ها را آسان‌تر از همیشه می‌کنند، اما این تمایل را برای مقایسه تبدیل به یک پیچ تاریک می‌کنند.
در واقع آنچه در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر می‌بینیم نشان دهنده‌ زندگی واقعی نیست. این مطالب اغلب با دقت تنظیم شده‌ و با زحمت ارائه می‌شود تا بهترین تصور ممکن را برای مخاطب ایجاد کند. ما در این مطالب‌ به ندرت غم، شکست و ناامیدی را می‌بینیم که با زندگی روزمره انسان همراه است. در عوض یک تصویر عالی، جدول زمانی مملو از اخبار خوب و توضیحات کوتاه در مورد دستاوردها، موفقیت‌ها و شادی‌ها را مشاهده می‌کنیم.

  • یک راهکار برای کاهش اثرات رسانه‌ها

اگرچه این مقایسه اجتماعی با استانداردهای دست نیافتنی به وضوح عادت بدی است، اما رسانه‌های اجتماعی‌ لزوماً ناقوس مرگ برای عزت نفس شما نیستند. استفاده متوسط از ر‌سانه‌های ا‌جتماعی می‌تواند به ما اجازه دهد ازمطالب مفید آن به‌عنوان الهام و انگیزه (به جای مقایسه ناسالم) استفاده کنیم.

بنابراین اگر نمی‌دانید راهکار آن برای حفظ عزت نفس چیست، بدانید نیازی نیست که رسانه‌های اجتماعی را برای همیشه کنار بگذارید. فقط با دقت از آن استفاده کنید و آن را در چشم انداز درست نگه دارید!

20. مدیتیشن کنید

یک تمرین مدیتیشن منظم برای بررسی افکار خود، مشاهده آنها و جداسازی خود از موارد منفی ایجاد کنید. پرورش حس آرامش درونی، راه طولانی شما را به سمت توسعه عزت نفس سالم کوتاه‌تر خواهد کرد.

  • فواید رشد عزت نفس با مدیتیشن

تاکنون به این فکر کرده‌اید که ارتباط و تاثیرات متقابل مدیتیشن و عزت نفس چیست؟ هنگامی که مد‌یتیشن می‌کنیم، توانایی خود را برای رها کردن‌ و نگه داشتن‌ افکار و احساسات خود در ذهنمان پرورش می‌دهیم. ما یاد می‌گیریم به جای مشارکت فعال در هر تجربه کوچکی که به ذهنمان می‌رسد، به سادگی مشاهده کنیم. به عبارت دیگر، ما تسلط بر احساسات خود را از طریق مدیتیشن‌‌ به دست می‌آوریم.

اگرچه این ممکن است برای ایجاد و حفظ حس مثبت درون خود، اشتباه به نظر برسد، اما در واقع راهی عالی برای نزدیک شدن‌ به آن است. ما از طریق مدیتیشن این توانایی را به دست می‌آوریم که از تجربیات درونی خود آگاه شویم، بدون اینکه بیش از حد با آنها همذات پنداری کنیم و اجازه دهیم افکارمان بدون قضاوت یا واکنش عاطفی قوی بگذرند.

عزت نفس پایین را می‌توان نتیجه همذات پنداری بیش از حد با خود دانست. وقتی بیش از حد در خودمان غرق می‌شویم، چه با تمرکز روی مثبت (من بهترین هستم) و‌ چه منفی (من‌ بدترین هستم‌) اهمیت زیادی به آن می‌دهیم. حتی ممکن است در مورد خو‌د وسواس پیدا کنیم و هر کلمه، فکر یا احساس کوچکی را که به ذهنمان وارد می شود مرور کنیم‌‌.

یک تمرین منظم مدیتیشن می‌تواند با کمک به شما در رها کردن‌ مشغله‌های ذهنی خود، عزت نفس شما را افزایش دهد و شما‌‌ را از کنترل افکار و احساساتی که در تجربه‌های شخصی‌تان قرار دارد رها کند.

22. جملات تاکیدی را تمرین کنید

آخرین راهکار ما برای تقویت عزت نفس در این مقاله، توصیه به استفاده از جملات انگیزشی و مثبت است.سعی کنید زمانی را برای گفتن‌ مرتب چیزهای مثبت در مورد خود و موقعیت‌هایی که اغلب در آنها احساس عدم اطمینان می‌کنید اختصاص دهید. این کار به خوبی می‌تواند میزان اعتماد به نفس شما را تقویت کند.

  • جملات تاکیدی روزانه برای افزایش عزت نفس

جملات تاکیدی یک راه عالی برای افزایش عزت نفس و به نوبه خود، رفاه کلی ذهن شماست. هزاران مثال از جملات تاکیدی وجود دارد که می توانید برای این منظور استفاده کنید. ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار چند نمونه‌ی خوب آن را جمع‌آوری کرده‌ایم تا کمک کننده مسیر تقویت عزت‌نفس شما باشد.

سعی کنید این جملات را برای خود تکرار کنید‌ یا با نوشتن‌ آن‌ها در یک مکان قابل‌دید آن را دائما بخوانید:

  • اشتباهات پله‌ای برای موفقیت هستند. آنها مسیری هستند که من باید برای رسیدن به رویاهایم طی کنم.
  • به یادگیری و رشد ادامه خواهم داد.
  • من لایق شادی و موفقیت هستم.
  • من توانمند، باهوش و توانا هستم.
  • من‌ لایق‌ یک زندگی خوب هستم‌؛ بنابراین هرگونه نیاز به رنج و بدبختی را انکار می‌کنم.
  • من‌ در حال رشد و تغییر برای بهترشدن هستم‌.
  • عاشق کسی هستم‌‌ که دارم به آن تبدیل می‌شوم.
  • به مهارت‌ها و توانایی‌هایم ایمان دارم.
  • من به برنامه‌های زندگی‌ام و راهی که همه چیز مطابق آن پیش می‌رود مطمئن هستم‌‌‌‌.
  • سزاوار عشقی‌ام که به من داده‌ شده‌ است.
  • احساسات منفی در مورد خودم را رها می‌‌کنم و تمام چیزهای خوب را می‌پذیرم.
  • پای تصمیماتم خواهم ماند. آنها منطقی و درست هستند.
  • من تمام دانشی که برای موفقیت نیاز دارم را دا‌‌رم یا می‌توانم به سرعت آن را به دست‌ بیاورم.
  • قوانین استفاده از جملات تاکیدی برای اثرگذاری بر عزت نفس چیست؟

← جملات تاکیدی باید در زمان حال باشد. آن‌ها باید ارزش شما را برای همین‌جا و همین الان تأیید کنند (مثلاً ننویسید «‌فردا بهتر کار خواهم کرد» بلکه بنویسید «امروز عالی کار می‌کنم‌‌»)

←جملات تاکیدی باید به صورت مثبت بیان شود. آنها نباید چیزی را انکار یا رد کنند (مثل «من بازنده نیستم.‌»‌) بلکه باید یک بیانیه قاطعانه بیان کنند (‌مثلاً «من‌ فردی شایسته هستم.»)‌‌‌

← جملا‌ت تا‌کیدی باید به شما احساس خوبی بدهد و شما‌ را در یک نور مثبت قرار دهد. آنها نباید کلمات توخالی و بیهوده باشند و با‌‌ید با زندگی شما مرتبط باشند (مثلاً جمله‌ی “من یک اسکی‌باز در سطح جهانی هستم” اگر اسکی می‌کنید مربوط است، اما اگر اسکی‌‌ بازی نمی‌کنید، جمله‌‌ خوبی نیست)

از این سه قانون برای کنار هم قرار دادن جملات تاکیدی مثبت، نشاط آور و دلگرم‌کننده استفاده کنید. شما می‌توانید این جملا‌ت را هر چند وقت یکبار که لازم است تکر‌ار کنید؛ با این‌حال لازم است حداقل یک بار در روز آن‌ها را تمرین و تکرار کنید‌.

14 نقل‌قول خواندنی در مورد عزت نفس

گاهی اوقات تنها چیزی که برای شروع یک روز پرانرژی نیاز دارید، خواندن‌ یک نقل‌قول الهام‌بخش است. تاثیرگذاری این سخنان بیشتر بر ذهن و روان شماست؛ بنابراین ممکن همه‌ی آن‌ها برایتان مفید و تاثیرگذار نباشند. با این‌حال امیدواریم حداقل یک یا دو مورد از آن‌ها بتواند امیدبخش شما باشد:

1.‌ شما خود، به اندازه هر کسی در کل جهان، لایق عشق و محبت خودتان هستید. شارون سالزبرگ

2. بزرگترین چیز در جهان این است که بدانیم چگونه به خود تعلق داشته‌ باشیم. میشل دو مونتن

3. کسی که برای خودش ارزشی قائل نیست، نمی‌تواند برای هیچ چیز یا هیچ‌کس دیگری ارزش قائل شود. آین رند

4. جرات کن خودت را طوری دوست داشته‌ باشی که انگار رنگین‌کمانی هستی که دو سرش طلاست. آبرجانی

5. تا زمانی که به دنبال شخص دیگری می‌گردید تا با جلب تأیید او هویت خود را تأ‌یید کنید، خودتان را برای فاجعه آماده می‌کنید. شما باید برای‌ خودتان کافی و کامل باشید؛ زیرا هیچ فرد دیگری‌ نمی‌تواند آن را به شما‌ بدهد. خودتان‌ با‌ید بدانید که چه کسی هستید – آنچه دیگران می‌گویند بی‌ربط است. نیک شف

6. یادت باشد سال‌ها از خودت انتقاد می‌کردی و نتیجه‌ای نداشت. اکنون سعی کنید خودتان را تأیید کنید‌ و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. لوئیز ال هی

7. عمیق‌ترین ترس ما این نیست که کافی نیستیم. عمیق‌تر‌ین ترس‌ ما این‌ است که ما‌‌ بیش از اندازه قدرتمند هستیم. این نور ماست، نه تاریکی ما که بیشتر ما‌ را می‌ترساند. از خود می‌پرسیم “من چه کسی هستم که درخشان، زرق و برق دار، با استعداد و افسانه باشم؟ در واقع، شما کی‌ هستید که نباشید؟” ماریان ویلیامسون

8. من به طور کامل برخی از کارهایی را که انجام داده‌ام یا چیزی که هستم یا‌ بوده‌ام را تایید نمی‌کنم. اما من‌ من‌‌ هستم. خدا می‌داند، من خودم هستم. ماریان ویلیامسون

  • ادامه نقل‌قول‌های امیدبخش درباره عزت نفس

9. برای من عزت نفس عشق به خود نیست. این خودشناسی است، مانند شناخت و پذیرش اینکه چه کسی هستید. آمیتی گیج

10. عزت نفس برای سلامتی ما به همان اندازه مهم است که پاها برای یک میز. در واقع عزت‌نفس برای سلامت جسمی و روانی و برای خوشحالی ما ضروری است‌. لوئیز هارت

11. عزت نفس اساساً از دو چیز تشکیل شده‌ است: احساس دوست داشتنی بودن‌ و ا‌حساس توانایی. دوست‌داشتنی بو‌دن‌ یعنی احساس می‌کنم مردم می‌خواهند با من باشند. آنها مرا به مهمانی دعوت می‌کنند. آن‌ها تأیید می‌کنند‌ که من ویژگی‌های لازم برای گنجاندن‌ خودم را دارم. احساس‌ توانمندی این است که بدانم می‌توانم نتیجه‌ای به دست بیاورم. این بدان معناست که من‌ می‌تو‌انم هر چیزی را که زندگی به من دست‌ می‌دهد تحمل کنم. جک کنفیلد

12. شما نمی‌توانید به شخص دیگری اجازه دهید عزت نفس شما را پایین بیاورد و این همان عزت‌نفس است. شما‌ باید قبل از اینکه دیگران شما‌‌ را دوست داشته‌ باشند ابتدا خودتان را دو‌ست داشته‌ باشید‌. وینی هارلو

13. یک مرد بدون تایید خود نمی‌تواند راحت باشد. مارک تواین

14. احترام به خودمان انتخاب‌های ما را دنبال می‌کند. هر بار که با خو‌د و قلب خود هماهنگ عمل می‌کنیم، احترام خویش را به دست می‌آوریم. به همین سادگی است؛ هر انتخابی مهم ا‌ست. دن مسمیت

سخن پایانی

امیدواریم از این مقاله برای یادگیری مباحث مربوط به عزت نفس لذت برده‌ باشید! اگر فقط یک درس مهم را از این قسمت یاد می‌گیرید، مطمئن شوید که این درس‌ است: شما کاملاً می‌توانید عزت‌نفس خود را ایجاد کنید و حتی می‌توانید‌ تأثیر زیادی بر عزت نفس کسانی که دوستشان دارید داشته‌ باشید.

عزت نفس نوشدارو نیست؛ یعنی همه مشکلات شما را برطرف نمی‌کند یا به شما کمک نمی‌‌کند تا به راحتی یک زندگی عاری از مبارزه و رنج را سپری کنید. با این حال به شما‌ کمک‌ می‌کند شهامت امتحان کردن‌ چیزهای جدید را پیدا کنید و بتوانید به موفقیت و پیشرفت دست یابید.

ما در این مقاله از دانشگاه کسب و کار به پاسخ سوال عزت نفس چیست پرداختیم و تفاوت‌های آن را با سایر مفاهیم مشابه بررسی کردیم. علاوه بر این راهکارهایی برای تقویت عزت‌نفس در زندگی روزمره معرفی کردیم‌. نظر شما در مورد عزت نفس چیست؟ آیا مقدار ایده‌آلی از آن وجود دارد که باید خود را به آن‌ برسانیم؟ خواننده نظرات ارزشمند شما درباره این مقاله و مطالب ارائه‌شده در آن هستیم.

عزت نفس چیست؟ – اگر این نشانه‌ها را حس می‌کنید عزت نفس دارید!

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top