خلاصه‌ای شفاف از ریشه‌ها، نشانه‌ها و علائم افسردگی


حالت ناراحتی و غمگینی پایدار، یک نوع اختلال روحی و روانی است که به آن افسردگی می‌گویند. این اختلال باعث می‌شود فرد مبتلا به طور مداوم در حالت غم و اندوه باشد، برای انجام وظایف و کارهای خود انگیزه نداشته باشد و البته چندین نشانه و علائم افسردگی بالینی را نیز داشته باشد. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار قصد داریم به موضوع افسردگی، علائم افسردگی و نشانه‌های آن بپردازیم. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره علائم افسردگی به دست آورید، تیم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

افسردگی چیست؟

در واقع افسردگی، یک حالت خلقی است که می‌تواند باعث بی‌حوصلگی و عدم تمایل به انجام فعالیت‌ها شود. این حالت می‌تواند بر روی تفکر، رفتار، احساسات و حالت عمومی سلامت یک فرد تأثیر بگذارد و ممکن است باعث شود فرد نتواند در فعالیت‌های روزمره یا حتی در برقراری ارتباطات عاطفی کنترل کافی داشته باشد. افسردگی یک اختلال روانی است که با وجود جدیت آن، بسیار شایع است و می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی فرد شود.

در موارد شدید، این اختلال می‌تواند منجر به عدم توانایی انجام کارهای ساده روزمره شود. تغییرات در خلق و خو و اختلالات روانی می‌توانند بر هر جنبه از زندگی از جمله توانایی انجام کارهای روزمره و کنترل روابط عاطفی، فرد تأثیر بگذارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال‌های گذشته، تخمین زده شده است که حداقل یک نفر از هر پانزده نفر بزرگسال در طول عمر خود با افسردگی مواجه خواهد شد یا حداقل یک حادثه افسرده کننده را تجربه خواهد کرد. در ادامه با نشانه‌ها و علائم افسردگی بیشتر آشنا خواهیم شد.

همه چیز درباره علائم افسردگی

به عنوان یک نکته مهم که قبلاً به آن اشاره شده، باید در نظر داشت که هر احساس ناراحتی که به ما می‌رسد، حتماً نشانه افسردگی نیست. گاهی اوقات ممکن است شخص به دلیل رخ دادن مواردی مانند از دست دادن یکی از عزیزانش، برای مدت کوتاهی احساس غم و اندوه کند. قطعاً این حالت افسردگی به حساب نمی‌آید. ولی در برخی مواقع، این احساسات موقتی ممکن است از حالت طبیعی خارج شوند و اگر به درستی مدیریت نشوند، ممکن است فرد را با مشکلاتی مانند افسردگی مواجه کنند. بنابراین، زمانی که شما به دلیل احساس افسردگی به یک روانشناس ماهر مراجعه می‌کنید، او در ابتدا تلاش می‌کند تا از وجود نشانه‌ها و علائم افسردگی در رفتار و خلق و خوی شما اطمینان حاصل کند و سپس با بررسی این نشانه‌ها، به دنبال ریشه یابی افسردگی شما می‌رود.

نشانه‌ها و علائم افسردگی در افراد متفاوت می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. برای مثال، نشانه‌های رایج افسردگی در مردان ممکن است با نشانه‌های رایج افسردگی در زنان یا نشانه‌های افسردگی در کودکان نسبت به نشانه‌های افسردگی در بزرگسالان متفاوت باشد. با این حال، برخی از این علائم که به عنوان نشانه‌های رایج یا عمومی افسردگی شناخته می‌شوند، در بیشتر گروه‌ها مشترک هستند. علائم افسردگی معمولاً در زنان باردار نیز دیده می‌شود. بسیاری از زنان باردار برای کاهش استرس بارداری از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند اما یکی از مواردی که معمولاً غیرقابل اجتناب است، افسردگی در طول دوران بارداری و پس از آن است که می‌تواند باعث افزایش استرس در زنان باردار شود. بنابراین، استفاده از کمک روانشناس می‌تواند بسیار مفید باشد.

1.وجود افکار خودکشی

گاهی اوقات، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود. افرادی که به خودکشی می‌اندیشند، معمولاً نشانه‌هایی از این افکار را بروز می دهند. بسیاری از افراد قبل از اقدام به خودکشی، در مورد آن با دیگران صحبت می‌کنند یا قبلاً تلاش برای خودکشی کرده‌اند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که اگر کسی از دوستان یا خانواده شما این نشانه‌ها یا علائم دیگری از افسردگی را داشت، حتماً با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید. از تنها گذاشتن او و قرار دادن هر گونه سلاح یا دارو در دسترس او خودداری کنید. اگر فکر می‌کنید که کسی در خطر خودکشی است، ابتدا به حرف‌های او گوش دهید، اما نباید قضاوت کنید، بحث نکنید، تهدید نکنید و فریاد نزنید.

2.عدم توانایی کنترل احساسات یکی از علائم افسردگی

یک شخص با افسردگی ممکن است نتواند احساسات خود را به خوبی مدیریت کند و بدون دلیل واضحی اشک بریزد یا در پاسخ به مسائل جزئی عصبانی شود. در حقیقت، این بیماری می تواند سبب تغییرات غیرمنتظره در حالت خلق و خو شخص شود.

3.تغییر وزن ناگهانی

در افرادی که با افسردگی مبارزه می‌کنند، ممکن است تغییراتی در وزن و اشتها رخ دهد. این تجربه برای هر شخص می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است اشتهای بیشتری داشته باشند و وزن اضافه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اشتهای کمتری داشته باشند و وزن خود را کاهش دهند. یکی از نشانه‌های اینکه آیا تغییرات در رژیم غذایی ناشی از افسردگی است یا خیر، این است که آیا فرد قادر به کنترل خوردن بیش از حد یا کم خوری است یا خیر. اگر این امر خارج از کنترل فرد باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که این تغییرات ناشی از بیماری افسردگی است.

4.تحریک پذیری یکی دیگر از علائم افسردگی

بیماری افسردگی می تواند بر روی زنان و مردان تأثیرات متنوعی داشته باشد. بر اساس مطالعات، مردانی که با این بیماری مبارزه می‌کنند، ممکن است نشانه‌هایی مانند بی قراری، فرار از موقعیت‌ها یا رفتارهای خطرناک، استفاده از مواد مخدر یا خشم بی موضوع را تجربه کنند. علاوه بر این، مردان نسبت به زنان کمتر تمایل دارند که افسردگی خود را شناسایی کنند یا برای درمان آن اقدام کنند.

5.احساس اضطراب در طول روز

هنوز مشخص نیست که آیا افسردگی می تواند منجر به اضطراب شود، اما این دو معمولاً هم‌زمان رخ می دهند. نشانه‌های اضطراب می‌توانند شامل احساسات و واکنش‌های زیر باشند: احساس عصبانیت، بی قراری یا تنش، احساس خطر، ترس یا وحشت، ضربان قلب سریع، تنفس سریع و مکرر، تعریق فراوان، لرزش یا انقباض عضلات، مشکل در تمرکز یا تفکر در مورد هر موضوعی و…

6.مشکلات خواب یکی از علائم افسردگی

یکی از عواملی که می‌تواند باعث به تعلیق درآوردن فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید شود، احساس خستگی همیشگی است. افسردگی معمولاً با کمبود انرژی و احساس خستگی سرکوبگر همراه است که می‌تواند یکی از بدترین علائم این بیماری باشد و منجر به خوابیدن بیش از حد شود. افسردگی نیز با بی‌خوابی در ارتباط است، به گونه‌ای که هر کدام می‌تواند باعث تشدید دیگری شود. همچنین، خوابی که همراه با آرامش و کیفیت نباشد می‌تواند منجر به اضطراب شود.

7.فرد علائق خود را از دست می‌دهد

افسردگی می تواند باعث شود که انسان از چیزهایی که قبلاً دوست داشته است، دور شود. از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً لذت بخش بودند، مانند ورزش کردن، سرگرمی‌ها یا حتی ملاقات با دوستان، می تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد. یکی از موضوع‌های دیگر که ممکن است فرد علاقه خود را به آن از دست بدهد، رابطه جنسی است. کاهش میل جنسی و حتی ناتوانی در این زمینه می تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد.

8.ناامیدی یکی از علائم افسردگی

یکی از اختلالات روانی که بر روحیه انسان تأثیر می‌گذارد، افسردگی بالینی است. این اختلال باعث می‌شود فرد احساس ناامیدی و بی انگیزگی کند. علائم دیگری که ممکن است در این اختلال ظاهر شوند شامل احساس بی ارزش بودن، خود نفرتی و احساس گناه است. افکاری که معمولاً در ذهن فرد افسرده تکرار می‌شوند شامل “همه مشکلات به خاطر من است! ” یا “چه ارزشی دارد؟” می‌باشد.

آیا علائم افسردگی ارثی است؟

در راستای مقابله با ناراحتی روانی و افسردگی، می‌توانید بررسی کنید که آیا در خانواده‌تان قبلاً با این مشکل مواجه شده‌اید یا خیر؟ این پرسش برای شناسایی نقش ژنتیک در این موضوع مهم است. به عنوان مثال، بیماری‌های روانی متعددی مانند ناراحتی روانی، اضطراب، وسواس و اسکیزوفرنیا، به طور قابل توجهی در بین افرادی که بستگان نزدیک یا دور آن‌ها در گذشته به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند، بیشتر مشاهده می‌شود. این موضوع باعث شده است که دانشمندان برای مدت‌ها فکر کنند که ناراحتی روانی و افسردگی می‌تواند در اصل یک بیماری وراثتی باشد. اما سؤالی که باعث شک در این نتیجه‌گیری شده است، مشاهده افرادی است که با وجود تاریخچه ناراحتی روانی و افسردگی در خانواده‌شان، خود به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

ریشه‌های افسردگی

حال که با علائم افسردگی آشنا شدیم، لازم است برخی از ریشه‌های این بیماری روانی را نیز یاد بگیریم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ریشه‌های افسردگی، تیم دانشگاه کسب و کار را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

1.مصرف برخی از داروها

بعضی از داروهایی که پزشک می‌تواند تجویز کند، ممکن است با حالات افسردگی در ارتباط باشند. این داروها شامل داروهای ضد صرع، محرک‌ها، بنزودیازپین‌ها، استاتین‌ها، کورتیکواستروئیدها و بتا بلاکرها می‌شوند. قبل از استفاده از هر دارویی، حتماً برچسب یا بروشور آن را بخوانید تا بتوانید درک کنید که آیا این دارو می‌تواند با افسردگی در ارتباط باشد یا خیر. اگر احساس افسردگی می‌کنید، حتماً با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

2.ریشه و علائم افسردگی + مصرف مواد مخدر

استفاده از مواد مخدر و الکل می تواند به ایجاد حالت افسردگی منجر شود. افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند، معمولاً از جمعیت دوری می‌کنند و تمایل به تنهایی دارند. این افراد در برقراری روابط سالم با دیگران مشکل دارند. استفاده از مواد تفریحی و الکل باعث می‌شود که آنها در برابر افسردگی آسیب‌پذیرتر باشند.

3.اتفاقات ناگوار زندگی

درد و تأسف ناشی از، از دست دادن افراد عزیز زندگی، مشکلات مالی و برخورد با حوادث تلخ می تواند منجر به افسردگی شود. زمانی که شخصی یکی از افراد عزیز و مهم خود را از دست می‌دهد، کم خوابی، عدم اشتها، عدم تمایل به انجام کارها و از دست دادن انگیزه را تجربه می‌کند. تنهایی و دوری از دیگران می تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

4.ریشه و علائم افسردگی + تحمل استرس شدید

مواجهه با موقعیت‌های فشار آور و برخورد با تنش‌های شدید، عاملی در بروز افسردگی می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، افزایش چشمگیر هورمون کورتیزول که در زمان تجربه تنش تولید می‌شود، تأثیر منفی بر روی انتقال دهنده عصبی دارد و به پیشرفت افسردگی کمک می‌کند.

5.داشتن تغذیه نامناسب

نقص در مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. یک برنامه غذایی ناسالم می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم در تقویت افسردگی نقش داشته باشد. علاوه بر این، مواد غذایی پر از شکر و چربی‌های اشباع شده می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.

6.ریشه و علائم افسردگی + تغییرات هورمونی

به عنوان یک نکته جالب، زنان به طور معمول دو برابر مردان در مواجهه با افسردگی شدید دیده می‌شوند. این موضوع به خصوص در زمان‌هایی که تغییرات هورمونی در بدن زنان رخ می‌دهد، مانند دوران قاعدگی، حاملگی، زمان زایمان، دوران پیش از یائسگی و غیره، بیشتر مشهود است. اما بعد از فرا رسیدن یائسگی، احتمال مبتلا شدن به افسردگی کاهش می‌یابد.

7.وجود بیماری‌های جسمانی

اشخاصی که با مسائل سلامتی مواجه هستند و از بیماری‌هایی چون اختلالات خواب، بیماری‌های ماندگار، تیروئید، دیابت، ام اس و غیره رنج می‌برند، احتمال دارد بیشتر به افسردگی مبتلا شوند. همان‌طور که می‌دانیم، ذهن و بدن انسان با هم در ارتباط هستند. بنابراین، افرادی که با مشکلات سلامت جسمی مواجه هستند، اغلب با مشکلات روانی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

8.ریشه و علائم افسردگی + عدم تعادل شیمیایی مغز

یکی از عوامل اصلی بیولوژیکی افسردگی، ناهمگونی در میزان مواد شیمیایی که به عنوان انتقال‌دهنده‌های عصبی عمل می‌کنند، در مغز است. این مواد شیمیایی به بخش‌های مختلف مغز کمک می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. وقتی میزان برخی از این مواد کاهش می‌یابد، نشانه‌هایی مانند افسردگی ظاهر می‌شود. بنابراین، کمبود یا افزایش بیش از حد برخی از این مواد می تواند باعث ایجاد افسردگی شود.

9.وجود ژنتیک افسردگی و سابقه خانوادگی

اگر در خانواده‌تان افرادی هستند که با افسردگی یا اختلالات مشابه مبارزه می‌کنند، شانس شما برای مبتلا شدن به این بیماری افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقات، تقریباً 40 درصد از علل افسردگی ریشه در ژنتیک دارد. هنوز به طور کامل مشخص نیست که کدام ژن ها در افسردگی نقش دارند، اما محققان معتقدند که ژن های متعددی در این زمینه مؤثر هستند. البته، ژنتیک به تنهایی نمی تواند باعث افسردگی شخص شود و ممکن است فقط خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. برای مثال، عوامل محیطی می‌توانند تعیین کنند که افسردگی فرد خفیف یا شدید باشد. عوامل محیطی مانند فرزند خواندگی، طلاق، داشتن پدر و مادر بیمار و غیره می‌توانند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ افسرده دارند، احتمال ابتلا به افسردگی آنها دو برابر سایر افراد است.

چگونه تشخیص دهیم که مبتلا به افسردگی هستیم؟

می‌دانید که تعیین وضعیت افسردگی باید توسط یک روانشناس مجرب انجام شود. بنابراین، با دیدن هر نشانه‌ای به خود نگویید که افسرده هستید. اما اگر نشانه‌ها و علائم افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید، حتماً به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید. برای تشخیص و ارزیابی افسردگی و شدت آن، از تست‌های افسردگی مانند “تست افسردگی بک” یا “پرسش‌نامه افسردگی کودکان” استفاده می‌شود. اما تست افسردگی به تنهایی روش تشخیص نیست. روانشناس با مصاحبه به تشخیص قطعی خواهد رسید. همچنین باید به یاد داشته باشید که فقط با انجام این تست‌ها در فضای مجازی و یا دیدن عبارات جذابی مانند تست افسردگی آنلاین، تست روانشناسی افسردگی، تست افسردگی برای نوجوانان، تست افسردگی در نوجوانان، تست علائم افسردگی فریب نخورید و حتماً با روانشناس یا روانپزشک صحبت کنید.

چگونه علائم افسردگی را کاهش دهیم؟

گاهی اوقات، افسردگی به ژنتیک بستگی دارد و امکان جلوگیری از آن وجود ندارد. برای مقابله با آن، باید اقدامات مناسبی را انجام دهید. با این حال، راه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا علائم افسردگی خود را کاهش دهید:

  • فعالیت بدنی و ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • سعی کنید الگوی زندگی منظم و مرتبی داشته باشید.
  • اگر با چالشی در زندگی خود مواجه هستید، می‌توانید از کمک یک روانشناس استفاده کنید.
  • به خواب کافی اهمیت بدهید.
  • از داروهای تجویز شده مانند سیتالوپرام برای کنترل افسردگی استفاده کنید.
  • تغذیه سالم و متعادل را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • سعی کنید تعادل بین کار و زندگی خود را حفظ کنید.
  • دوستان مثبت و پشتیبان را در زندگی خود جذب کنید.

سخن آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. در آخر این که افسردگی، بیماری ای است که اگر به آن توجه نشود، می‌تواند خطرناک شود. اگر شما یا کسی که می‌شناسید، نشانه‌ها و علائم افسردگی را دارد، باید به زودی به یک متخصص روانپزشکی یا روانشناس مراجعه کنید. و اگر این امکان وجود ندارد، با کسی که به او اعتماد دارید یا کسی که در زمینه سلامت تخصص دارد، صحبت کنید. همچنین، اگر خطر خودکشی یا خود آسیبی وجود دارد، باید فوراً به بخش اورژانس بروید یا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر کسی از دوستان یا خانواده شما در خطر خودکشی است، مطمئن شوید که همیشه کسی در کنار او است. حالا شما برای ما بنویسید. آیا شما در طول زندگی خود یکی از علائم افسردگی را تجربه کرده‌اید؟

خلاصه‌ای شفاف از ریشه‌ها، نشانه‌ها و علائم افسردگی

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top