برند شخصی چیست + 10 گام طلایی برای ساخت آن


【┘】 8 دقیقه

بسیاری از مردم علاقه‌مند به ارتقای برند شخصی خود هستند. شما مطمئناً می‌دانید که چگونه یک برند کسب و کار را شناسایی کنید، اما شاید خودتان را به عنوان یک برند در نظر نگیرید. ایده برند شخصی برای بسیاری از مردم عجیب به نظر می‌رسد. اما در دوران اینترنت و ارتباطات که همه چیز در اینترنت ثبت می‌شود و همیشه باقی می‌ماند، برند شخصی را نمی‌توان نادیده گرفت.

آیا تا حالا نام خود را در گوگل جستجو کرده‌اید؟ ممکن است ببینید که افراد دیگر هم نام شما را دارند. اما آیا نتایج نشان‌دهنده‌ی تصویری است که می‌خواهید دنیا از شما داشته باشد؟ یا اینکه لازم است اطلاعات آنلاین خود را تغییر دهید تا مناسب‌تر و جذاب‌تر باشید؟ اگر تا به حال به ساخت برند شخصی خود فکر کرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به موضوع برند شخصی بپردازیم و در کنار هم یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم برند خود را توسعه دهیم.

آیا می‌دانید برند شخصی چیست؟

برند شخصی شما نشان‌دهنده این است که چطور خود را معرفی می‌کنید و مجموعه‌ای منحصر به فرد از توانایی‌ها، سوابق و شخصیت شما است که می‌خواهید دنیا شما را با توجه به آن‌ها بشناسد. همچنین برند داستان شما را روایت می‌کند و نشان‌دهنده رفتار، گفتار و نگرش شماست. شما از برند شخصی برای ایجاد اختلاف بین خودتان و دیگران بهره می‌برید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، شما می‌توانید برند شخصی خود را با کارتان همسو کنید به گونه‌ای که هیچ کسب و کار دیگری نتواند در آن رقابت کند. از نظر حرفه‌ای، برند شخصی شما تصویری است که مردم از شما دارند. این موضوع می‌تواند ترکیبی از نحوه تعامل آن‌ها با شما در زندگی واقعی، نحوه حضور شما در رسانه‌ها و تفسیری باشد که مردم از اطلاعات در مورد شما که در اینترنت قابل دسترس است، دارند.

شما دو گزینه دارید: یا برند شخصی خود را نادیده بگیرید و بگذارید به صورت نامنظم و بدون نظارت شما شکل بگیرد، یا برند شخصی خود را تغییر دهید تا شما را به عنوان کسی که می‌خواهید، نشان دهد. قبل از اینکه اینترنت وجود داشته باشد، برند شخصی شما فقط به کارت ویزیت شما محدود می‌شد. اگر در رسانه‌ها چهره‌ای معروف نبودید، افراد کمی با نام شما آشنا بودند. اما در دنیای امروز که هر عمل کوچکی در شبکه‌های اجتماعی پخش و پسندیده می‌شود، شما بسیار بیشتر دیده می‌شوید. بنابراین ساخت برند از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی یک مثال مهم در حوزه برندسازی

برای درک بهتر از معنای واقعی برند شخصی و فرایند برندسازی شخصی، یک مثال را در نظر بگیرید. برند شخصی فقط در زمینه‌های عمومی محدود نمی‌شود و نقش بزرگی در کار و تجارت افراد دارد و می‌تواند آنها را در مقابل رقبا به پیروزی برساند. ایلان ماسک امروزه یک نام مشهور است که تقریباً همه با آن آشنا هستند. حتی اگر به فناوری علاقه ندارید، باز هم از او شنیده‌اید و اخبارش را پیگیری می‌کنید. یک برند شخصی می‌تواند شما را به یک شخصیت مشهور تبدیل کند و در نتیجه ممکن است با انتقادات عمومی روبرو شوید.

برای نمونه، ایلان ماسک به خاطر خرج کردن پول‌های زیاد با درآمد کم و انجام پروژه‌هایی مثل فضانوردی، خیلی زیاد مورد سرزنش قرار گرفت. یا تبلیغاتی مثل فرستادن تسلا به فضا که به نظر می‌آید بیشتر از علم، درباره‌ی تبلیغ است. هر چه نسبت به او احساس بدی داشته باشید، باز هم نمی‌توانید این موضوع را انکار کنید که کارهای بزرگ ایلان ماسک باعث پیشرفت انسان شده است. او چهره‌ای عمومی است ولی عکسش روی محصولاتش مثل تسلا نیست. پشت این همه وسایل، تحقیقات زیاد و تیمی از مهندسان وجود دارد اما شما فقط نام آقای ماسک را می‌بینید. شاید هیچ عکسی از او نبینید ولی در ذهن ما نام ایلان ماسک در همه‌ی کارخانه‌های تسلا حضور دارد.

چرا لازم است برند شخصی خود را بسازیم؟

شما می‌توانید با برند شخصی خود، در دنیای حرفه‌ای پیشرفت کنید. این برند نشان‌دهنده این است که چگونه خود را به مشتریان فعلی و آینده معرفی می‌کنید. در واقع برند به شما اجازه می‌دهد تا از اینکه مردم شما را به شکلی که مد نظر دارید، بشناسند، اطمینان حاصل کنید. برند به شما فرصت می‌دهد تا استعدادها و علاقه‌مندی‌های خود را به نمایش بگذارید. این موضوع باعث می‌شود که مردم حس کنند که با شما آشناتر هستند و مردم به کسانی که فکر می‌کنند می‌شناسند، اعتماد بیشتری دارند.

در واقع این موضوع به خصوص در زمان انتخابات خودش را نشان می‌دهد. در حالی که بعضی از مردم به دنبال قول‌های نامزدها درباره مسائل مهم هستند، رأی دهندگان دیگر به جزئیات کار آن‌ها توجه کمتری دارند. به جای آن، آن‌ها به نامی که برایشان آشناست، رأی می‌دهند. نامزدهایی که برند شخصی قوی دارند، بدون توجه به نظرات سیاسی یا باورهایشان، در سیاست پیروز می‌شوند. برای مثال، شاید با دونالد ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور مخالف باشید، ولی نمی‌توانید از اینکه وی یک برند شخصی قوی ایجاد کرده است، چشم بپوشید و این باعث شده است که بسیاری از افراد به او رأی دهند.

نگاهی کلی به مفاهیم اساسی در برندینگ

  • پرسونا: برند انسانی به معنای هویتی قابل تشخیص و یا همان پرسونا است که در زمینه بازاریابی، روابط بین اشخاص یا بین سازمان‌ها شناسایی می‌شود.
  • مدیریت برداشت: مدیریت برداشت عبارت است از تلاش افراد برای تعیین نحوه درک دیگران از چیزی!
  • تبلیغات شخصی: پرسونال برندینگ یک فرایند هدف‌مند و استراتژیک است که در آن شما ارزش خود را به عنوان یک کارشناس یا یک فرد متمایز در یک صنعت تعریف و ابراز می‌کنید. تبلیغات شخصی نیز یک روش برای افزایش دیده‌شدن، شهرت و اعتبار شما در مقابل مخاطبان مورد نظر شما است. این دو مفهوم با هم ارتباط دارند اما نباید با هم اشتباه گرفته شوند. تبلیغات شخصی باید به عنوان یک بخش از پرسونال برندینگ در نظر گرفته شود و نه به عنوان یک هدف در جهت خودنمایی!
  • تصویر: به دلیل اینکه نحوه درک ما از برند شخصی بستگی به عوامل مهم و مشاهده شده از برند فردی دارد. لازم است تصویر حرفه‌ای را به عنوان یک مفهوم جداگانه در نظر داشته باشیم که منجر به کل ادراک سازندگان اصلی از توانایی و شخصیت فرد می‌شود.
  • اعتبار: اعتبار در پرسونال برندینگ به این معناست که فرد چه کارهایی انجام داده، چه رفتارهایی نشان داده و چه تصاویری از خود به طور قصدی یا تصادفی در طول زمان ایجاد کرده است (که مستقیماً دیده شده یا از منابع دیگر شنیده شده است) و باعث می‌شود که دیگران بتوانند رفتار آینده فرد را بهتر پیش‌بینی کنند.
  • شهرت: شهرت (FAME) در پرسونال برندینگ نتیجه رفتارهای منحصر به فردی است که باعث جلب توجه می‌شوند و سپس، با تکرار آن رفتارها، اعتبار (REPUTATION) به دست می‌آورند.

بررسی تاریخچه برند شخصی

برند شخصی یک اصطلاح است که تام پیترز برای اولین بار در یک مقاله در FastCompany در سال ۱۹۹۷ به کار برد و توضیح داد. این مقاله را می‌توان نقطه شروع مفهوم پرسونال برندینگ در نظر گرفت. تام پیترز در مقاله خود می‌گوید که برندها در دنیای امروز نقش بسزایی دارند و همه جا با آن‌ها روبرو هستیم. او فکر می‌کند که برندها چیزهای زیادی به ما یاد می‌دهند. این‌که: بدون توجه به سن، شغل و حرفه‌ای که داریم، هر کدام از ما باید خود را چون یک شرکت در نظر بگیریم و همچون یک شرکت اداره کنیم. تام پیترز فایده بزرگ برندسازی شخصی را این می‌داند که به ما کمک می‌کند تا در دنیای کسب و کار پیشرفت کنیم و موفق شویم. او تلاش برای پرسونال برندینگ را همان تلاش برای رشد و پیروزی شغلی و طی کردن سرعت بالاتر مسیر شغلی معرفی می‌کند.

پرسونال برندینگ یک فرایند و یا یک پروژه؟

برندسازی شخصی، یک فرایند بی‌پایان است. نمی‌توانید امروز شروع کنید و بعد از یک سال بگویید که برند من آماده است و دیگر نیازی به کار ندارم. می‌توانم آرام بگیرم و از برندم لذت ببرم. شما همیشه در حال برندسازی خود هستید. ممکن است در زمان‌های مختلف، کارهای مختلفی انجام دهید و نگرانی‌هایتان عوض شوند، اما در آخر، همیشه در حال برندسازی برای خود می‌باشید.

ده نکته طلایی برای قوی‌تر کردن برند شخصی‌تان

در ادامه می‌خواهیم ده نکته طلایی را بررسی کنیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها برند شخصی خود را قوی‌تر کنید. تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

  1. اجتماعی بودن را فراموش نکنید!

گاهی اوقات مردم در تلاش برای افزایش نفوذ خود هستند اما راه را اشتباه می‌روند. وقتی می‌خواهید برند شخصی خود را بسازید بهتر است با افرادی که علایق مشترک دارید ارتباط بگیرید. این موضوع نشان می‌دهد که شما فقط به دنبال گرفتن چیزی از آن‌ها نیستید بلکه به آن‌ها هم توجه دارید. شما باید به نظرات و رفتار دیگران علاقه‌مند باشید و سعی کنید با آنها تعامل و اشتراک داشته باشید و درباره آن‌ها نظر دهید.

  1. برای قوی‌تر کردن برند شخصی خود برنامه ریزی کنید

برای تولید محتوای جدید در قالب نوشته، تصویر، فیلم و غیره باید زمان مشخصی را در نظر بگیرید و به نظم و انضباط خود اهمیت دهید. شما باید قبل از هر کاری برنامه ریزی کنید و سعی کنید از برنامه خود عقب نمانید. راهکار مناسب برای این کار ساخت تقویم محتوایی و رعایت آن است. فرقی نمی‌کند که هر روز یا هفته‌ای یک بار قصد دارید محتوایی را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید، مهم این است که با برنامه پیش روی خود هماهنگ باشید و منظم عمل کنید. شما می‌توانید با ادامه دادن این روش در مدت یک تا دو سال پیشرفت بیشتری نسبت به پنج سال فعالیت نامنظم داشته باشید.

  1. آزمایش کردن شبکه‌های متفاوت

شاید یک رسانه اجتماعی برای شما جذاب‌تر از بقیه باشد اما متکی شدن به یک رسانه خطرناک است. به چه دلیل؟ چون رسانه‌های اجتماعی همواره در حال تحول هستند. فرقی نمی‌کند که چقدر فالوور دارید، شما صاحب حساب خود نیستید و اگر رسانه تغییر پیدا کند، حساب شما از بین برود و یا اگر مورد توجه کمتری قرار بگیرد شما زیان می‌بینید. بسیاری از کسانی که شما را در یک رسانه دنبال می‌کنند به زودی شما را در رسانه‌های دیگر پیدا می‌کنند. پس حتی اگر یک برنامه خاص رسانه اجتماعی را دوست دارید و در آن موفق شده‌اید سعی کنید سایر رسانه‌ها را نادیده نگیرید.

  1. برای قوی کردن برند شخصی خود خجالت را کنار بگذارید!

ما در مدرسه یاد می‌گیریم که چگونه بنویسیم و حرف بزنیم، اما بعد از تحصیل، اغلب به این فکر نمی‌کنیم که چگونه مهارت‌های خود را در این زمینه‌ها تقویت کنیم. دانستن اینکه چگونه مطالب وبلاگ خود را بنویسیم و در ویدئو حرف بزنیم دو توانایی اساسی است که به شما کمک می‌کند تا در فضای آنلاین تأثیرگذارتر باشید. شاید بتوانید این دو کار را به دیگران واگذار کنید اما انجام دادن آن‌ها توسط خودتان سود بیشتری دارد.

نوشتن خیلی مهم است چون به شما کمک می‌کند تا افکار خود را شفاف کنید. علاوه بر این، محتوای نوشتاری که در وبلاگ خود قرار می‌دهید احتمال بالاتری برای رتبه بندی در گوگل دارد. برای ساخت محتوای ویدئویی هم می‌توانید از یک دوست خود استفاده کنید. یک سخنران ماهر در ویدئو به پیشرفت شما کمک می‌کند و شما می‌توانید با به اشتراک گذاری آنچه که آموخته‌اید تمرین کنید. هرچه بیشتر با دوربین رابطه برقرار کنید، این فرایند آسان‌تر می‌شود.

  1. از تجربه‌هایتان برای دیگران بگویید

شما هر روز چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید و تجربه می‌کنید که می‌توانند برای برند شخصی شما ارزشمند باشند. این تجربیات را می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی به دنیا نشان دهید. البته نیازی نیست همه جزئیات زندگی خود را به عموم نشان بدهید. اما می‌توانید نکات جالب و مهم را انتخاب کرده و به عنوان محتوای خود منتشر کنید. همچنین مفید است که افکار و تجربیات خود را یادداشت کنید و در زمان مناسب از آنها بهره ببرید.

  1. به برند شخصی خود هویت ببخشید

برندهای برتر جهان درباره این که چه چیزی را به دنیا عرضه می‌کنند بسیار دقیق هستند. آنها استانداردهایی را تعیین می‌کنند که مشخص می‌کند که از چه رنگ‌ها، فونت‌ها و لوگوهایی هنگام انتشار محتوا باید استفاده شود. اگر نمی‌دانید که چه رنگ‌ها و فونت‌هایی برای برند شما مناسب هستند یا نه، همواره می‌توانید از یک طراح گرافیک راهنمایی بخواهید. البته رنگ آنچه را که پست می‌کنید ممکن است متغیر باشد اما داشتن بعضی معیارها به شما کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید.

  1. بهره بردن از تصاویر حرفه‌ای برای برند شخصی

تصاویر نقش مهمی در ایجاد ارتباط با مخاطبان شما دارند. داشتن تصاویر با کیفیت بالا می‌تواند پرسونال برندینگ شما را متمایز و جذاب کند. امروزه همه یک گوشی هوشمند با یک دوربین خوب دارند که معمولاً قابلیت عکاسی خوبی را فراهم می‌کند. فقط کافی است کمی در زمینه هنر عکاسی تحقیق کنید و با اصول و قواعد آن آشنا شوید. در صورت لزوم می‌توانید در دوره‌های مختلف عکاسی با گوشی هوشمند ثبت نام کنید و نحوه استفاده از دوربین و نرم افزارهای مربوطه را یاد بگیرید. عکاسی با کیفیت بالا هم یک هنر است و هم یک علم! شما باید وقت بگذارید تا مهارت‌های خود را بهبود بدهید و تصاویر با کیفیت بهتری تولید کنید.

  1. برای برند شخصی خود یک هدف انتخاب کنید

برای اینکه در دنیا اثر بگذارید، باید یک علاقه، یک دلیل یا یک هدف مشخصی داشته باشید که مردم را به سمت خود جذب کنید. این محور اصلی همه برندهای شخصی قدرتمند و بازاریابی موفق است. فقط به خاطر حرفه خود نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مردم شما را دنبال کنند. شما باید به برند تجاری شخصی خود توجه کنید. اگر به چیز خاصی معروف باشید، بیشتر شانس دارید که مخاطبان خود را افزایش دهید. اگر نمی‌دانید چگونه شروع کنید، به این نکات فکر کنید:

  • علایق و سرگرمی‌های شما در زندگی
  • نقاط قوت شما از نظر دیگران
  • اهدافی که قصد دارید به آنها دست پیدا کنید

هر کدام از این نکات به شما کمک می‌کند تا مطلبی برای گفتگو و به اشتراک گذاری داشته باشید. علایق شما ممکن است تغییر کنند اما اگر می‌خواهید پیروان خود را زیاد کنید باید با یک علاقه شروع کنید. حتی اگر فکر می‌کنید در ابتدا از دیگران الگوبرداری می‌کنید مشکلی ندارد و فقط مهم است که قدم بزنید. در آینده شما می‌توانید به دیگران چیز جدید یاد بدهید یا روش خود را به آنها نشان دهید.

  1. برای قوی‌تر کردن برند شخصی خود دیدگاه رهبری داشته باش!

شرکت در مصاحبه‌ها و ارائه مقاله با دیدگاه رهبری، برند شما را معتبر می‌کند. اگرچه برقراری ارتباطات زبانی و گفتگو، فرصت‌های بهتر را به دست آوردن، هزینه بر و زمان بر است، اما با داشتن چشم انداز روشن و ذهن باز در برابر وقایعی که برای شما رخ می‌دهد، به زودی در همه جا شناخته خواهید شد. به عنوان نمونه، اگر نام شما به عنوان یک برند معروف در منابع معتبر چاپ شود و یا به صورت آنلاین ظاهر شود، کم کم تصور از شما این خواهد بود که برندتان دارای شخصیت و وجهه‌ای قابل توجه است.

حتی ممکن است خودتان نویسنده شوید، اما سعی کنید حتماً در منابع مرتبط با صنعت خود حضور پیدا کنید. ارتباط با رسانه‌ها، نشریات و ناشران آنلاین، ممکن است دشوار باشد. با این حال، می‌تواند نشان دهد که شما مطلب خود را می‌دانید و فعالیت‌هایی دارید که به شهرت شما کمک می‌کند. هرچقدر فعالیت شما در این زمینه‌ها بیشتر باشد و ارتباطات بیشتری ایجاد کنید، برند شما نیز محبوب‌تر خواهد شد.

  1. ذات خود را حفظ کنید

برند شخصی باید نشان دهنده ی خود واقعی شما باشد. اگر برای ساختن برند از خود دروغین استفاده کنید، نه تنها خود را به زحمت می‌اندازید، بلکه همچنین نمی‌توانید با دیگران رابطه ی صمیمی و مؤثر برقرار کنید. شما نمی‌دانید چطور باید رفتار کنید، چه چیزی بپوشید، و چه حرفی بزنید. بعضی از کارشناسان معتقدند که برای شکل دادن به برند شخصی خود، به نظرات و ارزیابی‌های دیگران توجه کنید، و ببینید آن‌ها شما را چگونه می‌شناسند و می‌پسندند. برند شما باید منعکس کننده ی هویت شما باشد.

آیا می‌دانید به چه ارزش‌هایی پایبندید؟ بر چه اصول و باورهایی اعتقاد دارید؟ و قابلیت‌ها و نقص‌هایتان چه هستند؟ به خاطر داشته باشید، مردم با افراد واقعی ارتباط برقرار می‌کنند. اگر مثل یک شخص مصنوعی عمل کنید، یا به هر شکلی به نظر رسانده شود که خود را جعل می‌کنید و خود واقعی‌تان نیستید، فکر می‌کنید چقدر دیگران به شما اطمینان خواهند داشت؟ حتی اگر برای مدت کوتاه هم توانستید دل دیگران را ببرید، اما همین تضادهای جزئی به مرور زمان باعث پیدایش مشکلات خواهد شد. ساختن برند شخصی فرصت مناسب برای آشنایی و توسعه ی خود واقعی‌تان است. وقتی خود را به درستی بشناسید می‌توانید آن را با جهان به اشتراک بگذارید. ماسک را از صورت بکشید و از آسیب پذیر بودن نترسید، در عوض سعی کنید نقص‌های خود را اصلاح کنید.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. برای ساخت برند شخصی، کافی نیست فقط در حوزه ی تخصصی خود محبوب و معتبر باشید. باید همچنین در نظر داشته باشید که دنیا دائماً در حال تحول است و شما باید با تغییرات و روندهای جدید همگام شوید. اگر این کار را نکنید، تمام زحماتتان بر باد خواهد رفت. برای حفظ اعتبار خود، باید به صورت منظم محتوای جذاب و مفید در قالب مقاله، مجله، وبلاگ و کتاب ارائه دهید. علاوه بر این، نباید فراموش کنید که همیشه چیزهای تازه‌ای بیاموزید، مهارت‌های جدیدی کسب کنید و دانش خود را گسترش دهید. اگر در حال پیشرفت نباشید، پس در حال عقب ماندن هستید و این چیزی نیست که به عنوان یک فعال کسب و کار بخواهید.

شما به خوبی می‌دانید که چگونه در رقابت با دیگران پیروز شوید، اما نباید به قیمت آسیب رساندن به آنها این کار را بکنید. هنگامی که شروع به شکل دادن به برند شخصی خود می‌کنید، فرصت‌های جدید به سمت شما جذب خواهند شد. مردم به تدریج متوجه خواهند شد که شما چقدر در مورد موضوع خود آگاه و با تجربه هستید، و ممکن است شما را به عنوان یک منبع ببینند و یا به عنوان یک شریک در پروژه‌های خود دعوت کنند. به نظر شما از چه راه‌های دیگری می‌توانیم برند شخصی خود را قوی‌تر کنیم؟

برند شخصی چیست + 10 گام طلایی برای ساخت آن

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top