بررسی ضرورت اصول کار تیمی + 30 اصل مهم


چه موضوع‌هایی را درباره اصول کار تیمی می‌دانید؟ آیا تا کنون به دلیل موفقیت یا شکست بعضی تیم‌ها توجه کرده‌اید؟ انجام یک کار گروهی خوب هم ساده و هم پیچیده است. این کار نیازمند آشنایی با یک سری اصول مهم و حساس است. بسیاری از گروه‌ها بدون شناخت این اصول با مشکلاتی در برقراری ارتباط و در نهایت در دست یابی به نتیجه درست روبرو می‌شوند. از زمانی که بشر فهمید که خِرَد جمعی در انجام کارها نقش مهمی دارد، همواره سعی کرده تا به صورت گروهی فعالیت کند. در جوامع پیشرفته، از سنین کودکی به افراد آموخته می‌شود که چگونه به صورت تیمی کار کنند. این کشورها معتقدند که پایه موفقیت در کار جمعی است. مانند هر مهارت دیگر، برای یادگیری مهارت کارگروهی نیز نیاز به تمرین و تکرار وجود دارد.

هدف و نوع فعالیت گروه اهمیت ندارد! هدف اصلی یک تیم این است که افراد با دیدگاه‌های متفاوت و سلایق، تجربه‌ها و سوابق مختلف در زندگی و کار، با هم همکاری کنند و برای رسیدن به موفقیت گروه تلاش کنند. بنابراین، وقتی درباره یک گروه صحبت می‌کنیم، منظور ما مجموعه‌ای از افراد است که با تفاوت‌های خود، برای انجام یک وظیفه جدید با هم همراه شده‌اند. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به موضوع اصول کار تیمی بپردازیم. اگر می‌خواهید تیم خود را بهتر به سمت موفقیت هدایت کنید حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

نگاهی به اهمیت کار تیمی در سازمان‌های مختلف

کار تیمی یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمان‌های برتر جهان است. وقتی اعضای یک تیم با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند، فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت و ارتقا در شغل خود خواهند یافت. در حقیقت، رشد حرفه‌ای بدون داشتن روحیه تیمی غیرممکن است! زیرا اکثر سازمان‌ها وظایف را به صورت گروهی انجام می‌دهند. البته باید به این نکته توجه کنید که کار تیمی فقط زمانی مفید و لذت‌بخش است که همه همکاران شما نیز با این روحیه استخدام شده باشند. در غیر این صورت، اگر بخواهید همه کار را خودتان انجام دهید و همواره از دیگران پاسخی بخواهید، به زودی از شغل خود خسته خواهید شد.

تفاوت گروه و تیم در چیست؟

چگونه می‌توان اصول کار تیمی را درک کرد؟ برای پاسخ به این سؤال، باید ابتدا تفاوت بین گروه و تیم را بشناسیم. بسیاری از افراد و حتی مدیران در برخی از کسب و کارها، این تفاوت را نادیده می‌گیرند و در نتیجه به ضرر خود و سازمانشان عمل می‌کنند. ما نمی‌توانیم هر جمعی را که دور هم مشغول به فعالیت هستند، تیم بخوانیم.

تنها زمانی می‌توان گفت که یک تیم وجود دارد، که افراد آن با هم‌فکری و همدلی، به سمت یک هدف و ارزش مشترک پیش می‌روند. در حالی که گروه، فقط شامل افراد بیشتر از دو نفر است که لزوماً هدف و ارزش مشخص و یکسان ندارند. علاوه بر این، در گروه، هر فرد شخصیت مستقل و جدای از دیگران دارد و غایب شدن یک نفر، تأثیر چندانی بر فعالیت گروه ندارد. اما در تیم، هر فرد به دیگران وابسته است و غایب شدن یک نفر، ممکن است باعث عدم رسیدن به هدف تیم شود.

کار تیمی چه مزیت‌هایی دارد؟

شاید بدانید که در جامعه ما فرهنگ کار تیمی چندان رایج نیست؛ در واقع ما بیشتر به کارها و موفقیت‌های انفرادی علاقه‌مند هستیم تا کارهای گروهی! البته کارهای دسته‌جمعی هم زیاد صورت می‌گیرد، اما این کارها را نمی‌توان کار تیمی نامید، زیرا کار تیمی خود دارای قاعده و اصول خاص خود است که باید هر فرد از آن‌ها آگاه باشد و آن‌ها را پذیرفته باشد. در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین فواید کار گروهی رعایت و اجرای یک سری قانون مشخص توسط افراد است. وقتی یک گروه همکاری کند، می‌تواند نتایج بسیار بالاتر از یک فرد به دست آورد. از جمله سودهای دیگر کار گروهی یا تیمی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش انگیزه اعضای سازمان
  • بهره‌وری بالاتر
  • بهبود یافتن ارتباطات اعضای تیم
  • افزایش خلاقیت اعضا و به وجود آمدن شکوفایی در شرکت

وقتی چند نفر برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری نمایند، انگیزه هرکدام از آن‌ها توسط دیگران تقویت می‌شود. وقتی شور، اشتیاق و انگیزه وجود داشته باشد، کارها با کیفیت بهتر و در نتیجه آن بهره‌وری بالاتر صورت می‌پذیرد. با انجام هر پروژه در سازمان، افراد با هم بهتر برخورد می‌نمایند و این مسئله منجر به بهبود ارتباط بین اعضا خواهد شد.

نگاهی کلی به معایب کار تیمی

کار گروهی هم مزایایی دارد و هم معایبی! برخی از سازمان‌ها در تشکیل تیم‌های موفق شکست می‌خورند چون نمی‌توانند معایب کار گروهی را با مدیریت صحیح حل کنند و همچنین برنامه کسب و کار روشنی ندارند. در مقاله‌های مربوط به بیزینس در سایت دانشگاه کسب و کار به جزئیات نحوه نوشتن بیزینس پلن پرداخته‌ایم. از جمله معایب کار گروهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سخت بودن هماهنگ کردن افراد با شخصیت‌ها و سلایق مختلف در گروه یا تیم
  • کند شدن فرایند کار به دلیل انتظار برای مشارکت اعضا
  • گرفتار شدن اعضا در وظایفی که تجربه و دانش لازم را ندارند

افراد گروه نباید همگی یکسان فکر یا عمل کنند! در غیر این صورت گروه خود را از دست می‌دهد و خلاقیت به کار آن‌ها نمی‌آید. اگر همه اعضای یک تیم به یک روش فکر کنند و در جلسات تیمی هم نظر باشند، هیچ پروژه‌ای به پایان نخواهد رسید. ولی متأسفانه همین تفاوت‌های افراد اگر به خوبی کنترل نشود می‌تواند منشأ اصلی مشکلات گروه باشد. کند شدن فرایند کار و گرفتار شدن اعضا در وظایف غیر تخصصی هم دو مشکل دیگر هستند که زمانی پدید می‌آیند که افراد گروه با هم هماهنگ نباشند.

توضیحی کلی درباره اصول کار تیمی

همان طور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، کار تیمی یعنی فعالیتی که گروهی از افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک انجام می‌دهند. برای رسیدن به این هدف و پیروزی در آن لازم است که روابط میان این افراد به خوبی هماهنگ شود. ولی برای اینکه بتوان کار گروهی را به درستی اجرا و کنترل نمود. باید نسبت به قواعد و یا اصول کار تیمی آگاه باشید و آن‌ها را در فرایند کار رعایت کنید. در ادامه مهم‌ترین اصول کار تیمی را در کنار هم یاد می‌گیریم. تا انتهای این مقاله تیم ما را همراهی کنید.

  1. پاداش دادن یکی از مهم‌ترین اصول کار تیمی

یک راه برای افزایش روحیه گروهی این است که هر بار که یک موفقیت کوچکی را به دست آوردند، پاداشی دریافت کنند. این کار باعث می‌شود که افراد بیشتر با هم همکاری کنند و حتی افرادی که با گروه هماهنگ نیستند، تحت تأثیر پاداش‌ها قرار گیرند و سازگار شوند. سیستم تشویق و پاداش همواره یک سیستم مؤثر در کار تیمی بوده است.

  1. استواری یکی دیگر از اصول کار تیمی

در واقع استواری در یک تیم می‌تواند مشکلات را به فرصت‌های کاری تبدیل کند. وقتی این خصلت استواری در همه اعضای یک گروه وجود داشته باشد، موفقیت سازمان قطعی خواهد بود. چراکه افراد استوار تا به نتیجه مورد نظر برسند دست از کوشش برنمی‌دارند و فقط به هدف نهایی تمرکز دارند.

  1. جلسات متوالی

برای اینکه وضعیت و شرایطی که در گزینه‌های بالا ذکر شد در یک سازمان رسمی شود، بهتر است به صورت متوالی جلسات کاری تشکیل شوند. در هر جلسه کاری باید ارزش‌های فردی و اهداف مشترک نیز تکرار شوند.

  1. همگرایی و همدلی در اندیشه‌ها

برای کار تیمی مؤثر، لازم است که اعضای تیم به تفکر جمعی پایبند باشند. تفکر جمعی یعنی این که در تیم نظر شخصی مهم نباشد. نظر کل گروه مهم باشد. برای مثال اگر ایده‌ای دارید که می‌تواند به پیشرفت تیم کمک کند. بهتر است آن را با بقیه به اشتراک بگذارید تا همه روی آن همکاری کنند. اما اگر نظر شما پذیرفته نشد، باید آن را رها کنید. این نشان دهنده تفکر جمعی و همگرایی است.

  1. قدردانی از خود و سایر اعضای گروه

در کار تیمی، مهم است که به خود و سایر اعضای گروه احترام بگذارید و قدرشان را بدانید. قدردانی از گروه باعث می‌شود تا برای دست یافتن به موفقیت و هدف، به گروه یاری رسانید و وظایف خود را به خوبی انجام دهید.

  1. رفع چالش‌ها و مسائل افراد یکی از اصول کار تیمی

یک تیم نباید اجازه دهند که تفکرات، مشکلات شخصی و تعصبات خود روی عملکرد تیم تأثیر منفی بگذارد. در واقع آن‌ها باید هنگام برخورد با چالش‌ها و مسائل، به دنبال راه‌حل‌های مناسب باشند بدون اینکه در صدد رضایت خودخواهانه یا تبعیض‌آمیز باشند.

  1. پشتکار نمونه‌ای از اصول کار تیمی

در واقع پشتکار به معنای اهمیت دادن به کیفیت اجرای کارهاست. وقتی افراد تیم فقط به فکر رها کردن مسئولیت‌های خود نباشند و هدف اصلی آن‌ها انجام صحیح وظایف باشد، آن تیم در جهت درست پیش می‌رود و قطعاً به نتیجه عظیمی خواهد رسید.

  1. خوشحال بودن

وقتی محیط کار سازمان یک محیط خسته‌کننده و بی‌روح باشد، میزان انگیزه عمومی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است برای افزایش خوشحال بودن نیز اقدامات لازم را انجام داد. همان‌طور که انسان پس از خستگی به استراحت نیاز دارد، افراد یک گروه هم برای پرورش کارها نیاز به لذت‌های جزئی دارند؛ برای مثال می‌توان به حس شاداب و شوخ‌طبع بین اعضا اشاره کرد.

  1. پایداری شغلی

ایجاد پایداری شغلی برای اعضای تیم یکی از مسئولیت‌های سازمان‌ها و رهبرانشان است. وقتی افراد یک تیم اطمینان داشته باشند که با انجام درست کارها و همکاری با تیم، مزایای لازم را دریافت خواهند کرد، هرکدام با آرامش بیشتری به وظایف خود می‌پردازند.

  1. آمادگی به عنوان یکی از اصول کار تیمی

باید گروه همواره در حالت آمادگی باشد. آمادگی باعث می‌شود ترس از محیط سازمان برطرف شده و حس بی پروایی و شجاعت در اعضا افزایش یابد. در این صورت تمام افراد می‌توانند در برابر هر موقعیتی سریعاً با یکدیگر همخوانی پیدا کرده و شرایط را بر اساس آن موقعیت کنترل کنند.

  1. افزایش مهارت‌های شخصی

برای رسیدن به اهداف مشترک، افراد تیم نیاز دارند هرکدام به سمت بهبود مهارت‌های شخصی خود حرکت کنند. هرچه مهارت‌های بالاتری دست یابند، منافع مشترک بالاتری نصیب خواهد شد. افزایش مهارت‌های شخصی در کنار مهارت کار تیمی قرار دارد! زیرا توانایی حضور و همکاری در یک گروه به همان اندازه که مهارت‌های شخصی ارزش و اهمیت دارد، مهم است.

  1. انضباط یکی از اصول کار تیمی

فقط با انضباط این امکان وجود دارد که یک تیم به سمت هدف خود پیش رود. هرگونه ناهماهنگی در گروه به معنای دور افتادن از مسیر کار گروه است. انضباط باعث می‌شود استعداد به توانمندی تبدیل شده و برنامه‌ها به عمل منجر شوند. یکی از عوامل کلیدی موفقیت در کار گروهی انضباط فردی و گروهی هر یک از اعضاست. هرچند این دو روی هم تأثیر دارند ولی انضباط گروهی مؤثرتر است.

  1. کنترل احساسات

در واقع کنترل احساسات موجب می‌شود تا بدون شک و ترس همه کارها انجام پذیرد. اگر هر فرد گروه قبل از هر کاری به احساسات خود گوش دهد، هیچ کاری به نتیجه نخواهد رسید. وقتی تمام اهداف نهایی مشخص شده و توسط اعضای گروه به عنوان یک هدف مشترک قبول شده است، دیگر پرداختن به احساسات و شبهات فقط رسیدن به هدف را دشوار می‌کند. بنابراین بهتر است هر فرد گروه بر احساسات خود غلبه کند و فقط بر وظایف خود تمرکز کند.

  1. هدف‌گرایی نمونه‌ای از اصول کار تیمی

یک گروه باید همیشه بر هدف نهایی که سازمان برایش تعیین کرده است، متمرکز باشد. برای اینکه چنین هدف‌گرایی ایجاد شود، لازم است تا منافع شخصی هر فرد با رسیدن به هدف سازمان همخوانی داشته باشد. وقتی افراد بفهمند که با بهبود عملکرد خود منافع خوبی به دست خواهند آورد، هرکدام از آن‌ها بهترین کار خود را انجام خواهند داد. البته باید سازمان هم پاداش‌های مناسبی را برای هر فرد در نظر داشته باشد.

  1. تعامل

کار گروهی نیاز به تعامل همه اعضای گروه دارد. کسی که در گروه فقط به خودش فکر می‌کند و با دیگران همکاری نمی‌کند، مانع پیشرفت گروه می‌شود. تعامل یعنی قبول کردن نظرات دیگران و ابراز نظرات خود به صورت سازنده! بنابراین قبل از شروع به کار گروهی، باید این خصلت را در خود تقویت کنید.

  1. پاسخ‌گویی نمونه از اصول کار تیمی

برای رسیدن به هدف گروه، لازم است که هر فرد پاسخ‌گوی عملکرد خود باشد. بنابراین اگر وظیفه‌ای به شما سپرده شده است، باید آن را با کیفیت و به موقع انجام دهید. البته حضور در گروه باعث می‌شود که افراد حس پاسخ‌گویی را در خود تقویت کنند. اگر هر فرد خود را قسمتی از گروه ببیند، جو گروه آن‌ها را به‌صورت کامل پاسخ‌گو خواهد نمود.

  1. انعطاف‌پذیری

افرادی که سخت‌گیر و بی‌انعطاف هستند نمی‌توانند در گروه به خوبی همکاری کنند. در واقع برای کار گروهی باید بتوانید انعطاف‌پذیر باشید. اگر این خصوصیت را ندارید، بهتر است قبل از شروع به کار گروهی آن را در خود تقویت کنید تا نه خودتان مشکل داشته باشید و نه سایر اعضای گروه را آزار دهید.

  1. ارتقا دادن دیگران یکی از اصول کار تیمی

در یک گروه موفق، فردیت اهمیت ندارد! همچنین در گروه همه افراد باید بتوانند تمام توان خود را در جهت یک هدف مشترک به کار بگیرند. در چنین شرایطی افراد از ارتقا دادن هم‌گروهی‌های خود لذت می‌برند. انسان‌ها کسانی را که برای آن‌ها احترام قائل است را همیشه دوست خواهند داشت! بنابراین هرچقدر افراد یک تیم بتوانند یکدیگر را ارتقا دهند، رابطه بهتری با هم خواهند داشت. اگر رهبر یک سازمان بتواند افراد گروهش را ارتقا داده و به هریک از آن‌ها احترام بگذارد، این رابطه در بقیه افراد گروه هم شکل می‌گیرد.

  1. رهبری اشتراکی نمونه‌ای از اصول کار تیمی

زمانی که تمام اعضا در تیم بتوانند به عنوان یک رهبر رفتار کنند، عملکرد و بهره وری هر یک از اعضا به شدت افزایش پیدا خواهد کرد! در واقع یکی از بهترین اما حساس‌ترین جنبه‌های کار گروهی، ایجاد رهبری اشتراکی است. در رهبری اشتراکی هریک از افراد بسته به شرایط و موقعیت خاص می‌توانند تصمیمات مؤثر و نظرات مفید داشته باشند. وقتی افراد هنوز به تعهد کافی در برابر گروه نرسیده‌اند یا از نقش اصلی خود آگاه نیستند، در رهبری اشتراکی ممکن است خود را گم کرده و گروه را دچار بحران کنند.

  1. ایجاد ارتباط

ارتباط به توانمندی و استعداد افراد ربطی ندارد. گاهی اوقات افراد خیلی ماهر و حرفه‌ای در شرایط سخت گروه را ترک کرده و به گروه دیگری ملحق می‌شوند! بنابراین همه اعضای یک گروه باید حس ارتباط کافی با هدف‌های یک سازمان داشته باشند تا آن سازمان بتواند مراحل پیشرفت را پشت سر بگذارد. معمولاً رهبران با فکر، این حس ارتباط را با قدردانی از کار افراد یک تیم به وجود می‌آورند. وقتی افراد یک گروه متوجه ارزشی که برای یک سازمان یا جامعه دارند بشوند، به آن گروه ارتباط بالاتری نشان می‌دهند.

  1. وضوح در تعریف نقش‌ها

گروهی که نقش اعضایش روشن نباشد، به هرج و مرج می‌انجامد! در نتیجه گروه نمی‌تواند با برنامه‌های تدوین شده پیش برود. همین مشکل زمانی می‌تواند دوباره پیش بیاید که مسئولیت‌ها و نقش اعضا واضح نباشد. هر میزان که وظیفه افراد تیم روشن‌تر و واضح‌تر باشد، اعضای تیم می‌توانند به صورت بهتری استعداد‌های خودشان را در راستای رسیدن به اهداف سازمان به کار برند. بنابراین نقش‌ها را به طور کامل مشخص کنید و به تمام سؤال‌ها پاسخ دهید تا هیچ گنگی در این باره باقی نماند.

  1. انتخاب افراد کارآمد نمونه‌ای از اصول کار تیمی

برای هر یک از تخصص‌هایی که تعیین کرده‌اید، افراد منطبق و ماهری را جذب کنید. به یاد داشته باشید هرچه تخصص افراد با کاری که قرار است در سازمان انجام دهند همخوانی داشته باشد، در آن کار موفق‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهند بود. برای شناخت تخصص واقعی افراد می‌توانید از آن‌ها آزمون بگیرید. همچنین برای هر تخصص آزمون مشخصی را طرح کرده و آن را به افراد علاقه‌مند بدهید. مثلاً برای استخدام یک فرد در بخش اپراتور بهتر است آزمونی از افراد علاقه‌مند به این پست بگیرید که مهارت پاسخگویی تلفنی و ایجاد رابطه آن‌ها را ارزیابی کند.

  1. روشنگری در بیان هدف گروه

زمانی که اعضای مورد نظرتان را پیدا کردید، هدف اساسی تیم و همچنین موفقیت نهایی کار تیمی در سازمان خود را برای آن‌ها به شکل کاملاً روشن و واضح در میان بگذارید. هر سؤالی که در مورد هدف سازمان داشتند را پاسخ دهید و نگذارید هیچ نقطه تاریکی در خصوص هدف گروه باقی بماند. اگر بتوانید یک شعار خوب برای هدف گروه انتخاب کرده و آن را در جایی از ساختمان کاری‌تان نصب کنید، هدف موردنظر همیشه در دسترس دید افراد گروه خواهد بود.

  1. توانایی رهبری از اصول پایه‌ای کار تیمی

اگر در انجام دادن وظایفی که به عنوان رهبر تیم بر عهده شما است با مشکلی برخورد کردید و یا آگاه شدید که قادر نیستید اعضای تیم را در جایگاه مناسب قرار بدهید، تلاش کنید دانش و توانایی رهبری خودتان را بهبود دهید. هدایت یک گروه یا تیم نیاز به تخصص دارد! پس بهتر است هر روز خود را با آخرین دانش مدیریت سازمانی به‌روزرسانی کنید. فقط در این صورت می‌توانید از اعضای گروهتان خواستار عملکرد صحیح باشید. در حقیقت اولین فردی که باید به قوانین گروه پایبند باشد، رهبر یا مدیر آن گروه است. باید بدانید یکی از عوامل مؤثر در موفقیت کار گروهی همچنین نحوه رهبری آن تیم است.

  1. تأکید بر مزایای کار تیمی

ممکن است برخی از افراد در گروه فواید کار تیمی و گروهی را برای خودشان شفاف نبینند و تمایل داشته باشند به صورت فردی کار را انجام دهند. در این‌ موقع‌ها، وظیفه یک مدیر تأکید بر مزایای کار تیمی است. فقط گفتن یکبار فواید کافی نیست! بهتر است هرچند وقت یکبار این فواید و خوب‌بودن‌ها را به اعضای تیمتان گوشزد کنید.

  1. احترام به جایگاه افراد یکی از اصول کار تیمی

ممکن است بعضی از افراد گروه بپندارند که وظیفه و تخصص سایرین از کار آن‌ها باارزش‌تر است! پس قدردانی برای همه وظایف و نقش‌ها در یک گروه بسیار مهم است. توجه به همه نقش‌ها و برجسته کردن فعالیت‌های باارزش آنان در جلسات می‌تواند این خلأ را کاملاً پر کند.

  1. انتخاب افراد بر اساس تخصص‌های مورد نیاز

ما نمی‌خواهیم کسانی را وادار کنیم که کارهایی را انجام دهند که علاقه‌مند به آن‌ها نیستند. به همین دلیل باید افرادی را که تخصص‌های مورد نظر سازمان ما را دارند، استخدام کنیم. پس اولین قدم این است که تخصص‌های لازم برای پیشرفت کار سازمان خود را شناسایی و دسته‌بندی کنید.

  1. رعایت منطق در کارهای تیمی

کارهای گروهی نیازمند رفتارهای منطقی و تفکرات عقلانی هستند. نباید با احساسات خود نسبت به دیگران در گروه برخورد کنید. باید به صورت منطقی و محاسباتی عمل کنید. این یکی از اصول کار تیمی و یا گروهی است. همچنین نباید از دیگران در گروه توقعات نامعقول داشته باشید. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همه با نظرات شما موافق باشند یا شما نسبت به نظرات همه راضی باشید. علاوه بر این، باید بدانید که هر فرد در گروه مسئول انجام وظایف خود است. نباید فکر کنید که آن‌ها باید هر کار اضافه‌ای را قبول کنند.

  1. ارزیابی کار خود را در تیم انجام دهید

یکی از اصول مهم در کارهای تیمی، دریافت بازخورد از کار خود و تأثیر آن بر فرایند کاری گروه است. پس سعی کنید هر کاری را که به پایان می‌برید، بازخورد آن را در کار گروهی مورد ارزیابی قرار دهید. اگر کار شما به نحو مطلوب و مفید بوده است، این روش را پیش ببرید. ولی اگر کار شما ممکن است نقص‌هایی داشته باشد که باعث اخلال در کار گروهی شود، بهتر است برای برطرف کردن آن تلاش کنید. پس دریافت بازخورد از کار خود در گروه می‌تواند به پیشرفت بیشتر شما و گروه کمک کند.

  1. الگوی مناسب برای تیم

وقتی به عنوان مدیر یا رهبر تیم شناخته می‌شوید، نگاه اعضا به شما تغییر می‌کند. اما در تیم همه باید با هم همسطح باشند. پس اگر می‌خواهید تیمتان ویژگی‌های خاصی داشته باشد، اول باید خودتان آن ویژگی‌ها را داشته باشید و در رفتارتان نشان دهید.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. در این مقاله در کنار هم یاد گرفتیم که در دنیای امروز، افرادی که توانایی همکاری با دیگران را دارند، در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی خود موفق‌تر عمل می‌کنند. کار در یک سازمان و یا شرکت، به این معناست که فعالیت‌هایی را به نفع رشد و پیشرفت آن سازمان انجام می‌دهید. بنابراین تمامی افرادی که در این سازمان فعال هستند، باید به صورت گروهی به سمت هدف مشترک سازمان پیش بروند. بنابراین اگر مایلید در زندگی حرفه‌ای و اجتماعی خود به مقام دلخواه خود برسید باید با روش و اصول کار تیمی کاملاً آشنا باشید.

افرادی که فقط در کارهای فردی خود عالی هستند اما، نمی‌توانند در کارهای گروهی شرکت کنند معمولاً افراد موفقی در زندگی حرفه‌ای خود نخواهند بود. به همین خاطر در این مقاله شما را با مهم‌ترین اصول کار تیمی و یا گروهی، آشنا کردیم. به نظر شما در بین اصول مختلف کار تیمی که با یکدیگر بررسی کردیم کدام یک از آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟

بررسی ضرورت اصول کار تیمی + 30 اصل مهم

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top