راهنمای جامع کار گروهی+ بررسی 12 اصل مهم


هرگاه دو یا چند نفر در کنار هم باشند و خواسته‌ها، ویژگی‌ها، انتظارات یا اهدافشان با هم تداخل داشته باشد، در واقع گروه را تشکیل می‌دهند. گروه‌ها بعضی اوقات به صورت تیم‌های خاص‌تر و مشخص‌تر عمل می‌کنند. کار تیمی و گروهی در سازمان‌ها و کسب‌وکارها از جمله مسائلی است که بسیاری از مدیران به آن توجه بسیاری دارند. زیرا اگر کار تیمی و گروهی در یک شرکت به خوبی پیاده‌سازی شود، نتایج و پیشرفت‌های بسزایی را به همراه خواهد داشت که می‌تواند سبب افزایش فروش و شناخت برند آن سازمان شود. کار گروهی به معنای همکاری و هم‌فکری افراد در یک گروه برای رسیدن به یک هدف مشترک است.

اما ایجاد چنین فضایی که مناسب برای کار تیمی و گروهی باشد، کار ساده‌ای نیست و نیاز به تلاش و رعایت برخی اصول دارد. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشگاه کسب و کار می‌خواهیم به موضوع مهم کار گروهی بپردازیم و در کنار هم یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم کار تیمی و گروهی موفقی در سازمان داشته باشیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید حتماً تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

کار گروهی چه ویژگی‌هایی دارد؟

تیم ورک یعنی هر عضو تیم بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و با دیگران همکاری کند. کار گروهی باعث می‌شود که کارهای جزئی تبدیل به یک کار عظیم شوند، به طوری که هر فرد بتواند نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و از آنها استفاده کند. در تیم ورک اگر یک فرد در یک کار مشکل داشته باشد، می‌تواند از دیگران کمک بگیرد یا آن کار را به آنها واگذار کند. همچنین در کار گروهی سطح سلطه و رقابت در محل کار پایین می‌آید. تیم ورک اجازه می‌دهد که افراد با تخصص‌های مختلف در یک پروژه همکاری کنند. کار گروهی قابلیت سازگاری و پاسخگویی به شرایط ناگهانی را افزایش می‌دهد. تیم ورک روح گروهی کار کردن، عدالت و پشتکار را که برای یک فضای کار مناسب لازم هستند، تقویت می‌کند.

چه تفاوتی در میان تیم و گروه وجود دارد؟

چگونه می‌توان کار گروهی را تعریف کرد؟ چه تفاوتی بین گروه و تیم وجود دارد؟ برخی از افراد و حتی مدیران بعضی از کسب و کارها این تفاوت را نمی‌شناسند و به همین دلیل به کسب و کار خود ضربه‌ها و خسارت‌های زیادی می‌زنند. ما اغلب زمانی که در کنار هم هستیم و فعالیت‌های خاصی را انجام می‌دهیم، خود را یک تیم می‌خوانیم، در حالی که اگر هدف واضح و خاصی نداشته باشیم، فقط یک گروه هستیم و نه یک تیم!

بین گروه و تیم تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. در واقع تیم به مجموعه‌ای از افراد هم‌اندیش گفته می‌شود که با داشتن یک هدف و یک ارزش مشترک برای رسیدن به آن هدف کوشش می‌کنند، اما در برابر آن گروه به افرادی گفته می‌شود که عموماً بالاتر از دو نفر هستند اما لزوماً هدف و ارزش خاص و مشخصی را پیگیر نمی‌شوند. همچنین در کار تیمی غایب شدن هر چهار نفر از تيم باعث می‌شود كه هدف نهایي تيم با مشكلات و نوسانات روبرو شود كه البته در گروه این‌طور نيست و اعضای گروه شخصيت مستقل‌تری نسبت به يك تيم دارند.

کار گروهی از چه مبنایی تشکیل شده است؟

همکاری یعنی اینکه افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم هم‌فکری و همدستی می‌کنند. پس، پایه و اساس کار تیمی و گروهی داشتن یک هدف مشترک است. اگر هر فرد از تیم بخواهد به طرز خودش عمل کند، همکاری سخت خواهد شد و نتایج خوبی حاصل نخواهد شد. باید مطمئن شوید که تیم شما با تعریف روشن اهداف، برای کار کردن با هم آماده هستند. با اعضای تیم خود به صورت منظم صحبت کنید تا ببینید آنها اهداف تیم را متوجه شده و قبول دارند. اگر کسی از تیم با اهداف تیم سازگار نباشد، دلایلش را پیدا کنید. سعی کنید با حل مشکلات و توافق بر روی اهداف، به وحدت برسید. گاهی باید از افرادی که با گروه هم راستا نیستند، جدا شوید.

چرا تشکیل یک تیم از اهمیت بالایی برخوردار است؟

کارگروهی یک راهکار مؤثر برای افزایش عملکرد مدیران کسب و کارها است. با این روش، قابلیت‌های اعضا شناسایی و نتایج به صورت قابل‌ملاحظه‌ای بهتر می‌شود. کارگروهی همچنین رابطه دوستانه‌ای بین اعضا ایجاد می‌کند. اعضا با گرفتن بازخورد و همکاری درباره کار خود، کار خود را بهبود می‌بخشند. مدیران نیز توانایی‌ها و مهارت‌هایی را که در مشاغل نمایان نیستند، متوجه می‌شوند. برخی از ارزیابی‌ها نیز برای کارگروهی طراحی شده‌اند. مثلاً ارزیابی ۳۶۰ درجه که به پیشرفت عملکرد فردی کمک می‌کند.

به دلایلی گروه‌ها به وجود می‌آیند؟

گروه‌ها بر اساس عوامل مختلفی تشکیل می‌شوند. هومان معتقد است که گروه‌ها نتیجه‌ی فعالیت‌ها، تعاملات، اهداف و مقاصد افراد هستند، پس تعامل افراد با یکدیگر پایه‌ی اصلی گروه‌بندی است. نظریه‌ی تبادل اجتماعی بیان می‌کند که ارتباطات بین افراد بر مبنای آنچه که آنها از یکدیگر انتظار دارند و به یکدیگر قول می‌دهند و به یکدیگر اعتماد دارند شکل می‌گیرد. نظریه‌ی هویت اجتماعی می‌گوید که افراد دوست دارند در گروه‌های معتبر و مشهور عضو شوند، زیرا با این کار خودشان را شناسایی کرده و خودباوری پیدا می‌کنند.

نگاهی به رابطه کار گروهی و روحیه اعضا

(نفر – ماه افسانه‌ای) نام کتابی است که توسط فردریک بروکز نوشته شده و در آن به بحث درباره ی عواقب منفی استفاده از تعداد زیادی از کارکنان برای پایان دادن به پروژه‌ها پرداخته شده است. نقطه ی قابل توجه این کتاب، نقض گسترده‌ای توسط قانون بروکز است که بر اساس آن، فرض رایج غلط است! این فرض رایج این گونه می‌گوید که اگر یک نفر مهندس بتواند یک پروژه ی نرم افزار را در دوران 10 ماه حل کند، پس با درگیر شدن 10 نفر مهندس، همان پروژه در فقط 1 ماه حل خواهد شد!

این فکر باعث شده است که خیلی از رؤسای پروژه‌های مختلف، وقتی کارشان سخت می‌شود و همچنان پروژه‌شان تمام نشده باشد، سعی به جذب نفرات جدید کنند! همچنین دو عبارت (نفر – ماه) و (فرد – ماه)، سطح عملکرد صحيح و سودمندي يك كاركنان در يك دورة يك‌ما‌‌‌هه را نشان می‌دهند. بنابراین کار گروهی با تعداد اعضای زیاد راه حل تمام مسائل نخواهد بود.

فردی کار کردن بهتر است یا گروهی کار کردن؟

کار گروهی یا کار فردی کدام بهتر است؟ این سؤال را نمی‌توان به سادگی پاسخ داد. اما با نگاه کردن به طبیعت و جوامع انسانی می‌توانیم بفهمیم که چرا کار گروهی مزایای بیشتری دارد. در طبیعت، بسیاری از جانوران برای بقا و مقابله با دشمنان خود به همکاری و همدلی نیاز دارند. زنبورها، گاومیش‌ها، مورچه‌ها و ده‌ها گونه دیگر از جانوران نشان دهنده قدرت و تأثیر کار گروهی هستند. در جوامع انسانی نیز کار گروهی راهبرد مؤثر و پربازده است. خانواده‌هایی که در کار و زندگی خود با هم همکاری می‌کنند، موفق‌تر و شادتر هستند. کارگران و کارفرمایانی که در انجام یک پروژه با هم هم‌فکری و همدستی می‌کنند، نتایج بهتر و رضایت بالاتری دارند.

کسب و کارهای بزرگ و پرسود نیز اغلب حاصل تعامل و تعاون بین چندین شخص، شرکت یا حتی کشور است. شرکت هواپیما ساز ایرباس Airbus نتیجه همکاری چندین کشور اروپایی است. شرکت اپل Apple نیز برای تولید محصولات خود از شرکت‌های دیگر مثل سونی Sony، ال جی LG، سامسونگ Samsung و فاکسکان Foxconn استفاده می‌کند. حتی در زمینه نظامی، کشورهای مختلف برای افزایش قدرت خود به تشکل‌های منطقه‌ای یا جهانی پیوسته‌اند. پس مشخص است که در هر زمینه‌ای، کار گروهی به نفع فرد و جامعه است.

چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود یک فرد در کار گروهی موفق شود؟

کارهای گروهی نیاز به افرادی دارند که با هم سازگار باشند و بتوانند به هدف مشترک برسند. نمی‌توانید هر کسی را برای کارهای گروهی در کسب و کار خود استخدام کنید، زیرا همه افراد برای این نوع کار مناسب نیستند. اگر شما علاقه‌مند به کارهای گروهی هستید، باید خصوصیات لازم برای یک گروه خوب را در خود داشته باشید. در زیر به برخی از این خصوصیات اشاره می‌کنیم. تا انتهای این مقاله تیم دانشگاه کسب و کار را همراهی کنید.

  1. به مسئولیت‌های خود پایبند باشید

در هر سازمان، افرادی که مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهند، همواره از احترام بالاتری برخوردارند. در کار گروهی نیز باید به عنوان عضوی از گروه پایبند به وظایف خود باشید و آمادگی لازم را برای انجام کارهایی که به عهده شماست داشته باشید. افرادی که از مسئولیت‌های خود غافل می‌شوند و تمایل دارند کارهای خود را به دوش دیگران واگذار کنند، قطعاً در یک گروه مورد قبول نخواهند بود. زیرا یک شخص دیگر باید علاوه بر وظایف خود، مسئولیت‌های چنین افرادی را هم تحمل کند.

  1. به عنوان عضوی از گروه، راست‌گو باشید

وقتی که در گروه کار می‌کنید، به شما مسئولیت‌های خاصی محول می‌شود و سایر اعضای گروه از شما انتظار دارند که به آن‌ها عمل کنید. اگر کلام و عمل شما با هم سازگار نباشد، رفته رفته اعتبار و جایگاه خود را در گروه از دست خواهید داد. پس باید در گروه، شخصیت شما چنان باشد که هر چیزی گفتید و یا هر تعهدی دادید، بدون دروغ به آن پایبند باشید.

  1. در کار گروهی باید آماده یادگیری باشید

قطعاً کار گروهی با کار به صورت تک نفره متفاوت خواهد بود. شما باید آماده باشید که مطالب جدیدی را فرا بگیرید و حتی گاهی نحوه و روش قبلی خود را تغییر دهید. پس فردی باشید که علاقه‌مند باشید از سایرین و حتی از رهبر گروه به بهترین نحو ممکن موضوع‌های جدید بیاموزید.

چگونه تیم‌ها موفق می‌شوند؟

تیم‌های کاری در زمان حال نسبت به گذشته فرق‌های زیادی دارند. این تیم‌ها اکنون بیشتر از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و فعالیت‌های بیشتر و بهتری را انجام می‌دهند. اما برای رسیدن به موفقیت تیم‌ها باید برخی از اصول پایه ی کار تیمی و گروهی را رعایت کنند. با گذشت زمان چالش‌ها و مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند اما تعداد کمی از آن‌ها مانع پیشرفت تیم‌ها می‌شوند. اگر مدیران بدانند که چه راهکاری را انتخاب کنند و روی آن تمرکز داشته باشند می‌توانند به نتایج خوبی دست یابند. در ادامه نکات مهمی را برای یک کار گروهی موفق بیان می‌کنیم. تیم دانشگاه کسب و کار را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

  1. ارزیابی کار گروهی

همکن سه ملاک را برای ارزیابی کار گروهی‌تان پیشنهاد کرده است: عملکرد، همکاری و رشد شخصی اعضای گروه! این ملاک‌ها دائمی هستند و مدیران پروژه‌ها می‌توانند از آن‌ها برای سنجش کار گروهشان استفاده کنند. نکته ی مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که کار گروهی هرگز کار آسانی نیست و با گذر زمان و افزایش گروه‌های مجازی، تکنولوژی و… کارها رو به پیچیدگی خواهند رفت.

  1. داشتن ساختار قوی

یکی دیگر از نکات مهم در مورد کار تیمی این است که تیم‌ها باید از افرادی تشکیل شوند که دارای مهارت‌های لازم و کافی هستند. این به این معنی نیست که همه ی افراد باید حتماً مهارت‌های برجسته‌ای داشته باشند! اما مهارت آن‌ها باید مناسب بوده و بتوانند تیم متوازنی را شکل دهند. بعضی از عواملی که باعث افزایش خلاقیت تیم می‌شوند عبارت‌اند از دانش‌های گوناگون، سن مناسب، تنوع در نحوه ی نگرش و…

  1. حمایت از یکدیگر در کار گروهی

گرچه وجود شروط بالا شرایط لازم برای موفقیت افراد در کارهای تیمی را فراهم می‌کند اما بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته معلوم شده است که مسائلی مانند تغییر افراد، فاصله، ارتباط الکترونیک و… باعث می‌شوند که افراد فکر کنند که در برابر یکدیگر قرار دارند! نکته ی مهم در این زمینه پشتیبانی و همبستگی افراد تیم از یکدیگر است! اعضای تیم باید ذهنیت مشترک را در خود پرورش دهند تا بتوانند به موفقیت برسند.

  1. ایجاد فضای مناسب برای بهبود عملکرد تیم‌ها

برای دستیابی به نتایج مطلوب در کار تیمی، لازم است که مدیران نقش فعالانه‌ای داشته باشند و فضای لازم را برای آن فراهم کنند. مدیران باید با دقت و توجه بالایی به روش‌های ایجاد فضای مناسب برای تیم‌هایی که دارای تنوع(diverse)، پویایی(dynamic)، دیجیتال بودن(digital) و پراکندگی(dispersed) هستند تلاش کنند. برای دستیابی به یک گروه دیجیتالی، می‌توانید از شبکه‌هایی مانند workgroup استفاده کنید که در بهبود عملکرد تیم‌ها مفید هستند. اگر می‌خواهید بدانید که workgroup چیست، می‌توانیم به شما بگوییم که یک سامانه است که تمام ابزارها و کامپیوترهای یک سازمان را به یکدیگر متصل می‌کند.

  1. پیدا کردن راه درست و قانع کننده برای کار گروهی

راهی که اعضای تیم در طول کار گروهی پیش می‌برند باید چنان باشد که به آن‌ها انگیزه و حمایت بدهد. اهداف تعریف شده باید چالش برانگیز و شفاف باشند تا اعضای تیم بدانند دقیقاً چطور باید به آن‌ها برسند. همچنین اهداف تعریف شده نباید آن قدر دشوار باشند که اعضای تیم از آن‌ها دلسرد شوند. بعلاوه، اهداف تعریف شده باید دارای وجوه جذاب و محرک باشند که اعضای تیم را به سمت خود جذب کنند! یا حداقل برای اعضای تیم از اهمیت و لزوم کافی برخوردار باشند تا آن‌ها با جدیت بتوانند مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهند.

در کشور ما ایران کار گروهی چگونه پیش می‌رود؟

کار گروهی چالش بزرگ و البته دارای پاداش است. خصوصاً در عصر جامعۀ دانایى، كاركردهای كارى كاركنان يك سيستم يكپارچۀ پيچيده است که نياز به همكارى دارد. كاركنان بايستى با يكديگر همكارى كنند تا به هدف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى مشترك برسند. اما در كشور ما، كار گروهى همواره با مشكلات و موانعى روبرو بوده است. اين را می‌توان در زمينه ورزش به خوبى مشاهده كرد. در ورزش‌هایی كه فردى هستند، مثل كشتى، وزنه بردارى، تكواندو و تيراندازى، ما هميشه عملكرد خوبى داشته‌ایم. اما در ورزش‌هایی كه نياز به تيم و گروه دارند، مثل فوتبال و… ما اغلب شكست خورده‌ایم.

پس چگونه می‌توانیم این وضعیت را بهبود بخشیم؟ راه حل اصلى اين است که فرهنگ و نگرش رهبران و مديران سازمان‌ها را تغيير دهيم. زيرا كسانى که خود قادر به كار گروهى نيستند، نمی‌توانند آن را به ديگران ياد بدهند. پس بايد اول از همه چيز، رهبران گروه‌ها را با ارزش كار گروهى آشنا كنيم و آن را به عنوان يك گزينه مطلوب براى آنها جلوه دهيم. سپس بايد آن را به اعضای گروه منتقل كنيم و آنها را در فرایند كار گروهى دخيل و مسئول كنيم. در مرحله بعد، بايد رسانه‌ها و سازمان‌های آموزشی کشور نقش خود را در ترویج کار گروهی ایفا کنند و آن را به عنوان یک اصل و ارزش در جامعه ما معرفی کنند. با این کار، می‌توانیم امیدوار باشیم که کار گروهی در سطح کشور ما قوی‌تر شود.

تیمی کار کردن چه فایده‌ای برای رهبران دارد؟

در یک فیلم آموزشی که جول بارکر Joel Arthur Barker در آن درباره نقش بینش در موفقیت کسب و کارها توضیح داده بود، به این نکته پرداخته بود که رهبران باید بینش خود را به اشتراک بگذارند ولی گروه نیز باید از آن حمایت کند. اگر گروه به بینش رهبر پایبند باشد، می‌توانند به صورت هماهنگ و کارآمد برای رسیدن به آن تلاش کنند. ما می‌دانیم که در دنیای کسب و کار، هیچ فردی نمی‌تواند به تنهایی یک کسب و کار قوی را راه اندازی کند. بلکه نیاز به داشتن یک گروه همگرا و مؤثر است که عامل موفقیت آن باشد.

بنابراین رهبران و مدیران کسب و کار باید دانش و مهارت لازم را برای ساخت گروه‌های موفق داشته باشند و قادر باشند که اول افراد مناسب را انتخاب کرده و سپس آنها را به شکل یک گروه پویا و همکار همگام سازند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که فقط یک رهبر گروه است که مسئول ساخت گروه‌های کارآمد است و باید اعتقاد قوی به فواید کار گروهی داشته باشد. حتی در کسب و کارهای پرطرف‌دار داخلی مثل دیجی کالا هم می‌توان دید که رهبران آن در حوزه‌های گروهی خلاقانه عمل می‌کنند و گروه‌های بزرگی از فروشنده‌ها را در پلتفرم خود به عنوان فروشنده و حتی به عنوان بازاریاب آنلاین جمع آوری کرده و امروز در سطح کشور به دستاوردهای بسیار خوبی رسیده‌اند.

نگاهی به برخی چالش‌های کار گروهی

کار گروهی گاهی اوقات چالش‌هایی را نیز به دنبال دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  1. کندی در اجرا

در واقع کندی در اجرا معمولاً زمانی رخ می‌دهد که اعضای گروه بر روی یک موضوع خاص اتفاق نظر نداشته باشند. تبادل نظر و مذاکره زمان لازم برای انجام یک فرایند را بیشتر می‌کند. به ویژه در گروه‌های بزرگ، کندی در اجرا بیشتر دیده می‌شود. برای رفع این چالش مدیر یا کارآفرین باید برنامه ریزی مناسبی که ممکن است به صورت گانت چارت باشد، در نظر داشته باشد و محدوده‌های زمانی را تعیین کند.

  1. عدم تعادل در همکاری در کار گروهی

معمولاً برخی افراد هستند که همیشه کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و یا به عهده دیگران می‌گذارند. این افراد با کار نکردن خود ممکن است سبب شکست گروه شوند و یا اگر به هر دلیل اعضای دیگر توانستند کار خود را به خوبی پایان دهند، این افراد بدون هزینه‌ای به سطح بالاتر صعود می‌کنند.

  1. حضور افراد تک رو

پیدا کردن افراد پاسخگو و با تجربه کارگروهی و یا حتی علاقه‌مند به کار گروهی سخت است. برخی افراد ترجیح می‌دهند به صورت فردی کار کنند. و در فعالیت‌های کارگروهی با تک رو بودن خود مشکل ساز می‌شوند.

رشد فردی به عنوان مهم‌ترین اصل

شاید به ویژگی‌های یک کار گروهی خوب به اندازه کافی توجه نکرده باشید. اما اگر دوباره به آنها نگاه دقیق‌تری بیندازید، متوجه می‌شوید کسی که رشد فردی دارد، قطعاً همکار مناسبی برای بقیه همکارانش هم است. چرا که فردی که رشد فردی بالایی داشته باشد، تمام خصوصیات بالا را در خود جای داده است و خودش بخواهد یا نخواهد، می‌تواند در یک تیم به خوبی همکاری کند.  به طور خلاصه فردی که رشد فردی نداشته باشد، همکار خوبی هم برای همکارانش نخواهد بود.

نگاهی کلی به اصول کار گروهی

در ادامه می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین اصول کار گروهی را در کنار یکدیگر بررسی کنیم.

  1. وجود یک رهبر قدرتمند و الهام بخش

یک تیم ورزشی موفق بدون یک مربی توانمند و مؤثر وجود ندارد. همین اصل در دنیای کسب و کار هم برقرار است. بهترین تیم‌ها تحت نظر مدیرانی هستند که با دیدگاه سازمانی به کارکنان خود رهبری می‌کنند و بازخورد‌ها را جدی می‌گیرند. آن‌ها کارمندان خود را به پیشرفت ترغیب می‌کنند و برای شنیدن صدای آن‌ها درِ اتاق خود را باز نگه می‌دارند. مهم‌تر از همه اینکه مدیران الهام بخش از اعطای مسئولیت‌ها به دیگران نمی‌ترسند و زمانی که لازم باشد این کار را انجام می‌دهند.

  1. وجود ساختار قوی در کار گروهی

ساختار گروه به این معنی است که نقش‌ها و هنجارها در گروه به خوبی تعریف و ساماندهی شده‌اند و کارایی دارند. با داشتن این ساختار، اعضای گروه آگاه هستند که چطور باید کار کنند و با چه کسی همکاری داشته باشند. وقتی افراد نقش خود را می‌فهمند می‌توانند با اطمینان بالاتر برای رسیدن به اهداف تیمی تلاش کنند.

  1. وجود پاسخگویی دو طرفه

گروهی موفق است که اعضای آن نیز موفق باشند و همچنین اعضا باید به قواعد کار گروهی از سوی دیگران پایبند باشند. این تعریف، مفهوم مسئولیت سنجیده را نشان می‌دهد. وجود مسئولیت سنجیده بین فرد و گروه، باعث افزایش اعتماد در اعضا و درک عمیق از اهداف گروه می‌شود.

  1. وجود مشارکت در کار گروهی

یک تیم موفق برای انجام جلسات، تخصیص وظایف، ثبت اقدامات و ارزشیابی روندها و همچنین در نظر گرفتن نظرات اعضای تیم، از روش رهبری مشارکتی برای تعیین سیاست‌های تیم بهره می‌گیرد. به این معنا که افراد گروه با همکاری یکدیگر تصمیمات را می‌گیرند و به پشتیبانی از تصمیمات گروه پایبندند. آن‌ها همچنین سعی می‌کنند تا حمایت و الزام دیگران را برای رسیدن به اهداف گروه و موفقیت آن فراهم کنند.

  1. داشتن راه و روش یکسان

یک گروه موفق بر اساس اصول کار تیمی عمل می‌کند که در آن اعضای گروه به روش‌های شناسایی و رفع خطاها، تجزیه و تحلیل و حل مسائل گروهی و تعارضات ناشی از آن همدلی دارند. در گروه‌های کاری موفق، اعضا به جای حمایت از نظرات شخصی که بر اساس تفاوت‌های فردی ایجاد می‌شوند، تلاش می‌کنند تا راه‌حل‌های جدید و مناسب برای حل مشکلات و رفع ناهماهنگی‌ها پیدا کنند. این یکی از اصول کار تیمی است.

  1. ارزشیابی مستمر کل تیم

گروهی که اعضای آن قادر به نقد و بررسی خود، فعالیت‌های گروه و روابط بین دیگر اعضا باشند، می‌توانند به سطح بالاتری از کارایی دست یابند. اعضای گروه به صورت راحت درباره استانداردهای گروه و مسائل مؤثر بر پیشرفت گروه و همچنین فرایندهای مرتبط با آن در زمینه توانایی‌ها و همخوانی با راهبرد گروه، صحبت و نظرات خود را ابراز می‌کنند. کار تیمی به این معناست که گروه باید جلسات منظم برای بازبینی این موضوعات داشته باشد تا فرایندهای گروه را برای رسیدن به هدف گروه به صورت پیوسته سنجیده و بهبود دهد.

  1. وجود خلاقیت در کار گروهی

هر گروهی از خلاقیت، نوآوری و دیدگاه‌های متنوع بهره‌مند است و باید این تنوع را حفظ کند. نباید نظراتی که مخالف یا جدید هستند را با عباراتی مانند: «این کار قبلاً امتحان شده و جواب نداده» یا «چه فکر بی‌معنی ای!» رد کرد یا نادیده گرفت. اعضای تیم باید بدانند که قوت یک تیم در این است که هر فرد برای حل مشکل، بهبود وضعیت، دستیابی به نتیجه یا خلق چیز تازه و دریافت خروجی، دیدگاه متفاوت دارد. اما در آخر همگی به سمت هدف مشترک پیش می‌روند.

  1. همه در خدمت گروه و گروه در خدمت همه

تیمی که از افراد با تجربه، دیدگاه‌ها و دانش منحصر به فرد تشکیل شده است، به عنوان یک واحد متحد عمل می‌کند. در واقع هدف از گروه بندی، بهره گیری از مزایای تنوع در روش فکر کردن افراد است. و در غیر این صورت، چرا سازمان‌ها باید برای پروژه‌های خود از کار تیمی استفاده کنند؟ در حقیقت هر چه نظرات مختلف‌تری در یک گروه باشد، نشان دهنده این است که یک مسئله از جنبه‌های بیشتری مورد تحلیل قرار گرفته است و اگر در نهایت به یک نتیجه مشترک برسند، احتمال موفقیت آن‌ها بالاتر خواهد بود. این جمله در واقع همان اصل اساسی است که وایکینگ‌ها به آن اعتقاد داشتند و در سفرهای خود روی آب از آن پیروی می‌کردند.

  1. تعلق و اطمینان خاطر در کار گروهی

اعضای تیم در یک گروه ایده آل احساس قوی تعلق و اطمینانی به گروه دارند. آن‌ها به طور جدی به تصمیمات و عملکرد گروه پایبندند. این احساس تعلق خاطر با صرف زمان برای شکل دادن به هنجارهای گروه یا تقویت روابط بین اعضای گروه، تثبیت می‌شود.

  1. اخلاق یکی از مهم‌ترین اصول

برای تیم کاری مؤثر، ارتباطات در گروه باید آزاد، راست‌گو و متقابل باشد. در یک گروه موفق افراد از آزادی برخوردارند تا نظرات و پیشنهادات خود را از دید خود بیان کنند. همچنین افراد احساس می‌کنند که سایر اعضا به آنها گوش می‌دهند. اعضای تیم برای فهمیدن دیدگاه‌های دیگر افراد، سؤال می‌کنند و برای شناسایی دقیق نظرات همکارانشان زمان صرف می‌کنند.

  1. وجود نظرات مختلف در کار گروهی

گروه‌های مؤثر آنهایی هستند که فضای باز و صادقانه‌ای برای بحث و تبادل نظر دارند. در این فضا، هر فرد می‌تواند بدون ترس از نتایج منفی، ریسک‌های منطقی را بپذیرد، از نظراتش با دلایل مختلف دفاع کند و عمل مناسب را انتخاب کند. در چنین گروه‌هایی، عضوها به هم اعتماد پایدار دارند و ناراحت نمی‌شوند اگر در مورد چیزی با هم مخالفت داشته باشند. زیرا می‌دانند که تفاوت نظر در هر پروژه گروهی طبیعی است و حتی مورد تشویق قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید کار گروهی مهارت سازگار ساختن دیدگاه‌های مختلف برای رسیدن به هدف است.

  1. تعهد به عنوان مهم‌ترین اصل

برای دستیابی به یک هدف، تعامل و همکاری بین تمام اعضای گروه الزامی است. علاوه بر این، شناخت و درک هدف و مشکلات و محدودیت‌های موجود در راه آن، بسیار مهم است. تمام اعضای گروه باید آن هدف را به عنوان بالاترین اولویت خود در نظر بگیرند. همچنین، باید با هم درباره نحوه عملکرد گروه توافق داشته باشند. هر عضو می‌تواند روش خود را برای حل مسئله داشته باشد، ولی قواعد پایه‌ای برای تمام روش‌ها وجود دارد. برای این که ببینیم گروه چقدر خوب کار می‌کند، لازم است که به سؤال زیر جواب داد: چه چیزی در رابطه با روش‌های گروه حائز اهمیت است؟ اگر جواب‌ها شباهت داشت، پس گروه در راستای صحیح حرکت می‌کند.

کلام آخر

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مقاله همراه تیم دانشگاه کسب و کار بودید. شاید شما به مسائل اقتصادی علاقه دارید و یا برایتان مهم است که در گروه کار کنید. در این صورت، احتمالاً نام جی پل گتی J. Paul Getty را شنیده‌اید. او یک تاجر ثروتمند آمریکایی – بریتانیایی بود که گفت:  من به جای استفاده از صد درصد توان یک نفر، دوست دارم از یک درصد توان صد نفر بهره ببرم. این فلسفه او را به ثروتمندترین شخص جهان در زمان خودش تبدیل کرد.

شما چطور به این جمله نگاه می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید کار گروهی مفید است؟ ممکن است مثل بسیاری از مردم بگویید که کار گروهی خوب است. ولی در عصر حاضر جوابگو نیست. یا شاید هم قدرت کار گروهی را بشناسید و دارای یک تیم موفق باشید که با هم همکاری می‌کنند. نظر شما چیست؟ آیا می‌توان با داشتن یک گروه کارآمد سریع‌تر از کار فردی به اهداف خود برسیم؟

راهنمای جامع کار گروهی+ بررسی 12 اصل مهم

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top