قیمت یک قلیان اکسیژن در ساعت چقدر است؟


به گزارش اختاز نیوز، این روزها قلیان جدیدی به نام «قلیان اکسیژنی» در میان برخی از جوانان و برخی کافه ها رواج پیدا کرده است. قلیانی که ساختار آن با سایر قلیان ها متفاوت است. اما داستان این قلیان با سایر قلیان ها متفاوت است و به نظر می رسد کافه ها محصولی را به مشتریان عرضه می کنند که در واقع «پک دام» نام دارد و حتی 10 سال پیش به ثبت رسیده است.

پاکدم خوشحاله؟

با انتشار تصاویری از این قلیان شگفت انگیز در فضای مجازی، سوالات زیادی در مورد ماهیت، مزایا و معایب آن در ذهن کاربران فضای مجازی ایجاد شده است.

در ابتدا اخباری مبنی بر مفرح بودن و در واقع آلوده بودن این قلیان به مواد روانگردان منتشر شد اما پس از انتشار خبر آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، وزارت بهداشت به این موضوع واکنش نشان داد.

ما قلیان اکسیژن را تایید می کنیم

در همین راستا غلامرضا حیدری، مدیر اجرایی طرح تحقیقاتی «قلیان اکسیژن» در واکنش به اخبار و جو ایجاد شده پیرامون این طرح تحقیقاتی، با تاکید بر اینکه قلیان اکسیژن یا پاکدم استانداردهای وزارت بهداشت را دارد، اظهار داشت: این قلیان اکسیژنی با استانداردهای وزارت بهداشت مطابقت دارد. «میزان اکسیژن و گازهای نیتروژن اکسیژن موجود در قلیان تنظیم و استاندارد شده است و حدود 10 سال از ثبت اختراع رسمی این دستگاه در کشور می گذرد. سهم اکسیژن در ترکیب گازهای مورد استفاده در قلیان اکسیژن حدود 80 درصد است و می توان نیتروژن را تا 5 درصد به ترکیب گازها اضافه کرد.

وی همچنین ادعای استفاده از گاز خنده در قلیان اکسیژن را تکذیب کرد و گفت: اینکه در قلیان اکسیژن از گاز خنده استفاده می شود صحت ندارد.

پاکدم چه گازی داره؟

به گزارش ایسنا، رئیس طرح تحقیقاتی پاکدم درباره گاز این قلیان گفت: اکسید نیتریک که به خنده معروف است، اکسیژن موجود در قلیان ندارد. انتونوکس که گازی بی ضرر محسوب می شود در قلیان اکسیژن استفاده می شود. مطالعات متعددی بر روی آنتونوکس در دنیا انجام شده است که نتایج آنها بی ضرر بودن این گاز را نشان می دهد.

10 استان قلیان کش اکسیژن می کشند

بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت نیز به تسنیم گفت: طرح تحقیقاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژنی هم اکنون در 10 استان کشور به صورت آزمایشی زیر نظر وزارت بهداشت در حال اجراست. برای حدود 2 سال.”

وی اعلام کرد: این قلیان پس از تاییدیه سازمان غذا و دارو و بررسی استانداردهای آن در سازمان غذا و دارو به عنوان یک وسیله پزشکی به ثبت رسیده است. در این دستگاه از ترکیب گازهای اکسیژن و N2O مطابق با حدود تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو برای اطمینان از عدم آسیب به سلامت انسان استفاده می شود.

ولی زاده به حضار اطمینان داد که نمونه برداری از استان های مشمول این طرح در حال انجام است. در مرحله اولیه مطالعه، شاخص های بهداشتی استفاده از این دستگاه بررسی شد و نتایج نشان داد بر اساس شاخص های در نظر گرفته شده، استفاده از دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژنی برای سلامت انسان مضر نیست.

مواد تشکیل دهنده قلیان اکسیژن چیست؟

هدف وزارت بهداشت این است که این قلیان جایگزین قلیان کشی برای جوانان شود. بنابراین، بهزاد ولی زاده درباره ترکیبات موجود در این قلیان گفت: در این دستگاه از گاز N2O به عنوان گاز خنده و شادی در ترکیب با اکسیژن استفاده می شود و ممکن است این ترکیب بتواند جایگزین اعتیاد به نیکوتین و تنباکو شود. شواهد تا کنون نشان می دهد افرادی که از این وسیله استفاده کرده اند پس از استفاده از قلیان اکسیژن تمایل زیادی به مصرف دخانیات ندارند. البته قرار است نتایج آزمایش به طور قطعی مشخص شود. وی افزود: انتظار داریم با پایان یافتن مرحله آزمایشی این طرح، علاوه بر تعیین اثرات مرتبط با سلامت، در مورد جایگزینی آن با مواد اعتیادآور مانند نیکوتین و تنباکو نیز به نتیجه برسیم.

قیمت یک قلیان اکسیژن در ساعت چقدر است؟

ردیابی «اخبار اقتصادی» از یکی از کافه هایی که به مشتریان خود قلیان اکسیژنی عرضه می کنند، نشان می دهد که این قلیان ساعتی حدود 350 هزار تومان برای مشتریانشان قیمت دارد.

نظر متخصصین بیهوشی در مورد اکسیژن تنفس تمیز

بر اساس گزارشی که روزنامه فرهیختگان درباره گاز مصرفی در قلیان اکسیژنی منتشر کرده است، تعدادی از متخصصان بیهوشی می گویند که در اتاق های زایمان معمولاً از N2O برای کاهش درد زایمان استفاده می شود اما به صورت کنترل شده.

یک متخصص بیهوشی تاکید می کند که استفاده از گاز N2O خالص باعث کاهش اکسیژن خون می شود و پس از چند ساعت فرد می میرد، بنابراین استفاده از این گاز یا باید با اکسیژن ترکیب شود یا در دوز کنترل شده استفاده شود.

همچنین، اکسیژن خالص همان حالت سرخوشی را ایجاد می کند، اما باز هم، استنشاق اکسیژن خالص باعث فیبروز ریوی می شود و نمی توان آن را برای عموم مردم عرضه کرد. بنابراین ایده متخصصان بیهوشی این است که N2O که توسط کافه ها و کافی شاپ ها به فروش می رسد، با اکسیژن یا هوای فشرده مخلوط می شود.

قیمت یک قلیان اکسیژن در ساعت چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top