قطار شامخ با تاخیر – قره نیوز

پایان خرداد نسبت به اردیبهشت کاهش یافت. پس از رشد قابل توجه در اردیبهشت، شاخص مدیران خرید (شمخ) بار دیگر با باد مخالفی مواجه شد که رشد آن در خرداد را کند کرد. مشکل تامین ارز و نقدینگی مورد نیاز شرکت ها در کنار چالش های انرژی از جمله عوامل کاهش رشد است.

به گزارش کارآفرین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، علیرغم اینکه شاخص مدیران خرید در خردادماه وارد فاز رکود نشد، نسبت به ماه قبل با افت محسوسی مواجه شد. بر اساس اطلاعات این گزارش، شاخص مدیران خرید خرداد ماه برای کل اقتصاد ایران 53.28 واحد محاسبه شد که نسبت به اردیبهشت 4.02 واحد کاهش نشان می دهد. در این ماه دو جزء مهم شامخ یعنی. میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه و مواد مصرفی خریداری شده کمتر از 50 دستگاه ثبت شد و همین مشکل، ترمز رشد شماخ را گرفت.
بررسی اظهارات فعالان اقتصادی و دیدگاه آنها درباره مشکلات شرکت ها در خردادماه نشان می دهد که در یک ماه اخیر مشکل تامین ارز برای واردات مواد اولیه، عدم تعادل بازار ارز و نوسانات شدید قیمت ها، مشکل تامین نقدینگی، قطعی برق و گاز، توقف عرضه مواد اولیه پتروشیمی برای قیمت گذاری جدید و هزینه های ناشی از اجرای نظام مالیاتی نامناسب از جمله مشکلاتی است که تولید و تداوم بنگاه های اقتصادی را تهدید می کند.

بررسی بنگاه های اقتصادی نشان می دهد که هنوز بسیاری از شرکت ها با مشکل نداشتن ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه مواجه هستند. عدم تعادل بازار ارز و نوسانات شدید قیمت باعث رکود و کاهش فروش در بازار شده است و بسیاری از خریداران و عرضه کنندگان کالا تمایلی به فعالیت در چنین بازار نابسامانی ندارند.

شاخص مدیران خرید در سطح اقتصاد
شاخص مدیران خرید کل اقتصاد ایران در خردادماه 53.28 واحد برآورد شد که نسبت به ماه گذشته (57.30) کاهش داشت. شاخص کل اقتصاد بدون احتساب آوریل کمترین رشد را در چهار ماه گذشته نشان داد. در خرداد ماه، بسیاری از شرکت ها شرایط را مانند ماه قبل ارزیابی کردند و فعالان اقتصادی گفتند که نوسانات بالای نرخ ارز باعث کاهش تقاضا شده است. در این ماه علاوه بر میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه یا تجهیزات خریداری شده، سایر اجزای اصلی بالغ بر 50 دستگاه بوده است.
شاخص فعالیت کسب و کار در خرداد ماه نسبت به ماه گذشته (96/60) 57.2 بوده و کمترین مقدار خود را در چهار ماه اخیر از اسفندماه به استثنای فروردین ماه به خود اختصاص داده است.
شاخص سفارش‌های جدید مشتریان در ژوئن به 49.96 واحد رسید که نسبت به ماه گذشته (57.15) کاهش داشت و پایین‌ترین میزان خود را در چهار ماه گذشته از مارس 1401 بدون احتساب آوریل ثبت کرد. رکود و تضعیف تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید و کمبود نقدینگی مشتریان و تداوم نوسانات نرخ ارز در ماه های اخیر است.
شاخص موجودی مواد اولیه و مواد اولیه خریداری شده در خردادماه 46.56 واحد بوده است. این شاخص در اردیبهشت ماه به 58.08 واحد رسید و بهبود یافت، اما در خرداد ماه دوباره کاهش یافت. شاخص ثبت شده در این گروه به استثنای فروردین ماه، کمترین مقدار خود را در چهار ماه گذشته از اسفند 1300 به ثبت رساند. شرکت ها به دلیل نوسانات شدید قیمت، گرانی و مشکل عدم توزیع و دسترسی به ارز که در ماه های اخیر با آن مواجه بوده اند، همچنان در تامین مواد اولیه و مواد مصرفی با مشکل مواجه هستند.
شاخص قیمت مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده در خردادماه 73.22 واحد بوده است. این میزان در مقایسه با تورم شدید چند ماه گذشته افزایش ملایم تری داشت و به کمترین میزان در هشت ماه اخیر از آبان 1401 رسید، اما به گفته فعالان اقتصادی، این افزایش آرام قیمت ها ناشی از کاهش نرخ ارز در سال 1390 بوده است. ژوئن. بر این اساس و به دلیل رکود تقاضا، تورم قیمت فروش نیز کاهش یافت و تولیدکنندگان کمترین نرخ افزایش را در سری هفت ماهه از آذرماه به ثبت رساندند. اگرچه با توجه به افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه و دستمزد، هزینه های تولید با افزایش زیادی همراه است و قیمت های فروش باید به شدت افزایش یابد، اما به گفته فعالان اقتصادی، با توجه به کاهش تقاضا و رکود سمت تقاضا. ، مجبور می شوند محصولات را با قیمت کمتر عرضه کنند.
شاخص فروش کالا و خدمات در اردیبهشت ماه 64.09 واحد بوده است. با از سرگیری فعالیت ها و سفارشات، این نماگر نسبت به ماه گذشته بهبود یافت، اما در خردادماه به 50.65 واحد رسید و دوباره افت کرد. میزان فروش کالا و خدمات نسبت به پنج ماه گذشته بدون احتساب فروردین ماه یکی از کمترین مقادیر خود را به خود اختصاص داده است.
شاخص انتظارات مربوط به حجم فعالیت های اقتصادی در ماه آینده عدد 60.17 را نشان می دهد. اگرچه این عدد همچنان مثبت است، اما نسبت به روند سه ماه گذشته، از شدت انتظارات مثبت کاسته شده و بسیاری از شرکت ها نگرانی خود را از رکود تقاضا و شرایط قیمتی در بازار اعلام کرده اند.

شاخص مدیران خرید در بخش صنعت
بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از شرکت‌های حوزه صنعت، شاخص مدیران خرید صنعتی در خرداد ماه با عدد 55.30 دریافت شد که کمترین ارزش خود را در پنج ماه اخیر از بهمن ماه به بعد به استثنای فروردین ماه به ثبت رساند. در این ماه، هر پنج مولفه اصلی بیش از 50 را گزارش کردند. شیب نزولی رشد شاخص صنعتی به دلیل کاهش رشد سفارش بود.
شاخص تولید در بخش صنعت در خردادماه نسبت به ماه قبل کاهش یافت و از 73.78 واحد در اردیبهشت ماه به 56.39 واحد در خرداد رسید که کمترین میزان در 5 ماه اخیر از بهمن ماه بدون احتساب فروردین است.
شاخص کمیت سفارش مشتری جدید در 52.49 واحد کاهش تقاضا را در ژوئن نسبت به ماه قبل نشان می دهد. ضعف تقاضا به دلیل تداوم نوسانات قیمت و کاهش قدرت خرید و عدم تمایل مشتریان به خرید وجود داشت. بنابراین نسبت به خرداد سال های گذشته کاهش بیشتری در تقاضا وجود دارد.
مدیران کسب و کار معتقدند شرکت ها در زنجیره تامین و فروش به دلیل اجرای نظام مالیاتی نامناسب با مشکل مواجه هستند. بنابراین با توجه به قابلیت ردیابی دستگاه های کارتخوان، بسیاری از تامین کنندگان مواد اولیه محصولات خود را به صورت نقد یا چک به فروش می رسانند و خریدار محصول کارخانه از طرف خود خرید و فروش نمی کند. در نتیجه فروش فاکتور به تولیدکنندگان مشکلات و هزینه های جدیدی را برای آنها به همراه دارد. در واقع، این سیستم مالیاتی جدید، زمان و هزینه های اضافی را بر تولیدکنندگانی که به طور شفاف حساب ها را در دفاتر خود ثبت می کنند، تحمیل می کند.
شاخص موجودی مواد اولیه 51.31 واحد است. این شاخص در ماه می بهبود یافت اما در ژوئن دوباره کاهش یافت. با این حال، شرکت های زنجیره تامین خود نگران عدم توزیع و دسترسی به ارز لازم و نوسانات نرخ ارز هستند.
شاخص بهای کالاهای تولیدی عدد 53.76 واحد را نشان داد که نسبت به ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشت و همچنین کمترین مقدار خود را در 7 ماه گذشته از آذر 1401 به ثبت رساند. این در حالی است که به طور متوسط ​​به ویژه تحت تأثیر فشار دستمزدها و نرخ تورم هزینه تولید در ماه های اخیر، نرخ رشد قیمت به اندازه قیمت تمام شده نهاده های تولید نبوده است.
شاخص محصول نهایی در انبار 54.50 واحد بود که از نوامبر 1401 به بالاترین مقدار خود در هشت ماه اخیر رسید. با کاهش تقاضا در ژوئن، شرکت ها در ماه گذشته مقدار قابل توجهی تولید داشتند، اما راکد بودن تقاضا منجر به مازاد بر ظرفیت تولید در انبار شده است.
شاخص فروش محصولات در خردادماه 52.17 واحد بوده که کمترین میزان در 5 ماه اخیر بدون احتساب فروردین ماه است. در ماه می، اگرچه شرکت ها در فروش خود بهبودی داشتند، اما در ماه ژوئن به دلیل کاهش سطح تقاضا، با کاهش فروش مواجه شدند.
شاخص انتظارات تولیدی 63.08 واحد بود که همچنان خوش‌بینی صنایع را برای یک ماه آینده نشان می‌دهد، هرچند میزان خوش‌بینی نسبت به روند سه ماه گذشته اندکی کاهش یافت.

به طور کلی برخی از صنایع و شرکت ها در خرداد ماه با مشکل قطعی برق و گاز مواجه شدند. علاوه بر این، شرایط ناپایدار نرخ ارز موجب تضعیف تقاضا و تردید مشتریان و از سوی دیگر قدرت خرید مشتریان نیز کاهش زیادی یافت. علاوه بر این، با افزایش هزینه های تولید به دلیل کمبود نقدینگی مشتری، شرکت ها قادر به افزایش قیمت محصولاتی نیستند که با هزینه های بسیار بالا تولید می شوند و بسیاری از شرکت ها همچنان نگران زنجیره تامین مواد اولیه خود هستند. ماه های قبل به دلیل مشکل عدم تخصیص ارز

موضوعات اصلی فعالان اقتصادی در خرداد ماه
بررسی بنگاه های اقتصادی نشان می دهد که هنوز بسیاری از شرکت ها با مشکل نداشتن ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه مواجه هستند. عدم تعادل بازار ارز و نوسانات شدید قیمت باعث رکود و کاهش فروش در بازار شده است و بسیاری از خریداران و عرضه کنندگان مواد اولیه تمایلی به فعالیت در چنین بازار نابسامانی ندارند.
پایین بودن ارزش ریال در مقایسه با سایر ارزها، تامین مواد اولیه و ساخت آن را گران می کند. فعالان صنعت نفت، گاز و پالایش نیز معتقدند که شرکت ها در تامین نقدینگی بانک ها با مشکل مواجه هستند. تورم و افزایش قیمت ها نیز باعث کاهش تقاضا و مصرف در برخی شرکت های مواد غذایی شده است.
قطع برق و گاز خطوط تولید را متوقف می کند، در حالی که هزینه های ثابت زیادی برای کارخانه ها وجود دارد.
از سوی دیگر، قیمت گذاری بدون کارشناسی تحمیلی دولت در برخی از صنایع به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی ادامه یافت و شرکت ها را متضرر کرد. عرضه خوراک یا خوراک پتروشیمی به دلیل قیمت گذاری جدید به حالت تعلیق در می آید در حالی که صنایع مرتبط برای تولید به این محصولات نیاز دارند، اما از سوی دیگر تقاضا دیگر قدرت بالا بردن قیمت ها را ندارد.
بسیاری از شرکت ها همچنان با کمبود نیروی کار مواجه هستند. به نظر می رسد بسیاری از کارگران جوان تمایلی به کار در سطح دستمزد فعلی ندارند و بسیاری از شرکت ها تمایل دارند کارگران خارجی با بهره وری بالاتر را استخدام کنند.
مدیران کسب و کار معتقدند شرکت ها در زنجیره تامین و فروش به دلیل اجرای نظام مالیاتی نامناسب با مشکل مواجه هستند. بنابراین با توجه به قابلیت ردیابی دستگاه های کارتخوان، بسیاری از تامین کنندگان مواد اولیه محصولات خود را به صورت نقد یا چک به فروش می رسانند و خریدار محصول کارخانه از طرف خود خرید و فروش نمی کند. در نتیجه فروش فاکتور به تولیدکنندگان مشکلات و هزینه های جدیدی را برای آنها به همراه دارد. در واقع، این سیستم مالیاتی جدید، زمان و هزینه های اضافی را بر تولیدکنندگانی که به طور شفاف حساب ها را در دفاتر خود ثبت می کنند، تحمیل می کند.

قطار شامخ با تاخیر – قره نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top