مؤلفه‌های اصلی معاملات آپشن چیست؟


معاملات آپشن که به اختیار خرید یا فروش نیز معروف هستند، به معامله‌گر این امکان را می‌دهد که ضمن پوشش و کاهش ریسک معاملات بلندمدت و کوتاه‌مدت، با پرداخت مبلغی، اختیار خرید یا فروش یک سهام را در تاریخ معینی داشته باشد. در این نوع معاملات، خریدار معامله آپشن، مبلغی در ازای حق اختیار خرید یا فروش به فروشنده معامله آپشن می‌پردازد. به‌عبارت‌دیگر در ازای مبلغ پرداختی و بسته به نوع قرارداد، قبل از سررسید قرارداد می‌تواند برخلاف نظر فروشنده از حق اختیار یا آپشن خود استفاده کند. لازم به ذکر است که فروشنده در این نوع معاملات ریسک بیشتری نسبت به خریدار آن متحمل می‌شود. در ادامه جهت بررسی دقیق معاملات آپشن و مؤلفه‌های اصلی آن با ما همراه باشید.

معاملات آپشن چیست؟

معاملات آپشن (option trading) یا قرارداد اختیار معامله یکی از ابزارهای مشتقه در بازارهای مالی همانند سهام، ارز دیجیتال و شاخص‌های مالی است. از معاملات آپشن معمولاً برای پوشش ریسک معاملات و قراردادهای موجود استفاده می‌شود و مدت‌زمان کوتاهی است که پای این نوع معاملات از طریق پلتفرم‌هایی مانند بکت (bakkt) به بازار کریپتوکارنسی باز شده‌است. بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار کریپتو از اختیار معامله در بازار ارز دیجیتال برای پوشش ریسک در معاملات بلندمدت و کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند.

معرفی مؤلفه های معاملات آپشن

این معاملات که به دو نوع آپشن‌های آمریکایی و اروپایی تقسیم می‌شوند، در فرایند انجام آن‌ها، تریدرها از هر دو آپشن خرید یا آپشن فروش استفاده می‌کنند. این قراردها از 4 مؤلفه اصلی تشکیل شده‌اند، که عبارت‌اند از:

اندازه (Size) 

اندازه یا میزان سفارش به تعداد قراردادهایی که معامله می‌شود، اشاره دارد. برای مثال، خرید 3 بیت کوین یا فروش 10 اتریوم.

تاریخ سررسید (Expiration Date) 

تاریخ سرسید آن زمانی است که بعد از گذشت آن، دیگر قراردادهای اختیار معامله به‌هیچ‌وجه قابل خرید و فروش نیست و قبل از رسیدن به این تاریخ باید تکلیف معامله روشن شود.

قیمت توافقی (Strike Price)

قیمت توافقی که نام دیگر آن قیمت اعمال معاملات آپشن است، قیمتی است که در ابتدای قرارداد توسط دو طرف مشخص می‌شود و دارایی به آن قیمت فروخته یا خریداری خواهد شد.

قیمت قرارداد اختیار معامله (Premium) 

مبلغی است که سرمایه‌گذاران به ازای کسب حق اختیار، باید آن را به فروشنده پرداخت کنند. به این منظور خریدار، قرارداد را از فروشنده با توجه به ارزش اختیار در زمان معامله که با نزدیک‌تر شدن تاریخ سررسید، به‌طور مداوم تغییر می‌کنند، به‌دست می‌آورند. در نهایت خریداران، بر اساس قیمت قرارداد فروشندگان، خرید خود را انجام می‌دهند.

انواع قراردادهای آپشن

معاملات آپشن که به دو صورت خرید (call)  یا فروش (put) انجام می‌شوند، پس از پرداخت کارمزد تعیین شده اختیار خرید و یا فروش را در زمان تعیین شده، برای خریداران فراهم می‌سازند. برخی از این قراردادها عبارت‌اند از:

خریدن آپشن کال یا خرید

معاملات آپشن خرید، به کاربر این امکان را می‌دهد که یک اوراق بهادار را باقیمتی که اعلام‌شده تا تاریخ مشخص‌شده، به قیمت تعیین‌شده خریداری کند. دارنده در صورت عدم تمایل به خرید، تعهدی به خرید دارایی ندارد. در این حالت بهتر است خریدارانی این آپشن را انتخاب کنند که نسبت به یک سهم خوش‌بین هستند و یقین دارند که قیمت سهام قبل از تاریخ انقضا، از قیمت تعیین‌شده بالاتر می‌رود.

فروش آپشن کال یا خرید

فروش معاملات آپشن خرید که به نوشتن قرارداد نیز معروف است، سبب می‌شود که فروشنده حق اختیار را دریافت کند. به‌عبارت‌دیگر، خریدار کارمزد، به ازای دریافت یک اختیار خرید، حق اختیار را به فروشنده می‌دهد. حداکثر سود از فروش حق اختیار، زمانی محقق می‌شود که موعد سررسید فرامی‌رسد.

خریدن آپشن پوت یا فروش

می‌توان گفت سرمایه‌گذاری، معاملات آپشن فروش (put) را خریداری می‌کند که آگاه است قیمت سهام در بازار، در تاریخ انقضا یا قبل از انقضا، پایین‌تر از قیمت معامله است. دارنده سهام می‌تواند سهام را بدون هیچ‌گونه تعهدی به فروش، به قیمت اعلام‌شده برای هر سهم تا تاریخ اعلام‌شده بفروشد.

فروش آپشن پوت

فروش معاملات آپشن پوت نیز به نوشتن قرارداد معروف است. یک فروشنده اختیار فروش معتقد است که قیمت سهام ثابت باقی می‌ماند یا در طول زمان سررسید قرارداد دچار افزایش می‌شود و یا هزینه آن در موعد سررسید صعودی و رو به بالا خواهد بود. در نوع معامله، خریدار اختیار معامله، این حق را دارد که فروشنده را وادار کند سهام دارایی را باقیمت تعیین‌شده، در روز انقضا قرارداد خریداری کند. لازم است بدانید که چنانچه قیمت سهام پایه در تاریخ انقضا بیشتر از قیمت تعیین‌شده بسته شود، اختیار فروش بی‌ارزش منقضی می‌شود.

آپشن یونانی

این نوع معاملات آپشن به دلیل اینکه از حروف یونانی برای تعیین انواع مختلف ریسک در معاملات استفاده می‌کند، به معاملات یونانی خوانده می‌شوند.

اختیار خرید و فروش در معاملات آپشن

قیمت قرارداد اختیار معامله به‌صورت دائماً در حال تغییر است؛ زیرا باگذشت زمان، به تاریخ انقضا قرارداد نزدیک‌تر می‌شود. چنانچه قیمت توافقی از قیمت بازار کمتر باشد، تریدر می‌تواند دارایی را با تخفیف ویژه خریداری کند و بعد از احتساب قیمت قرارداد، از قرارداد اختیار معامله سود کسب کند. همچنین اگر قیمت اعمال بیشتر از قیمت بازار باشد، معامله‌گر از معاملات آپشن استفاده نمی‌کند و این نوع قرارداد کاملاً بدون استفاده می‌ماند. لازم به ذکر است که در این حالت چنانچه از قرارداد معامله استفاده شود، تریدر به‌اندازه قیمت قرارداد ضرر می‌کند. خریداران می‌توانند بین استفاده کردن و یا نکردن از قرارداد اختیار معامله، یکی را انتخاب کنند اما در مورد فروشندگان تصمیم به خود آن‌ها بستگی دارد. برخی از قراردادهای اختیار معامله، حق استفاده از آن را قبل از تاریخ انقضا به معامله‌گران می‌دهد.

کاربردها و استراتژی‌های معاملات آپشن

از معاملات آپشن ارز دیجیتال، بیشتر برای کم کردن ریسک استفاده می‌شود. در مواقعی که معامله‌گران، معامله‌هایی انجام می‌دهند که با ریسک بالایی همراه هستند، نیازمند کاهش ریسک خواهند بود؛ زیرا در ازای این کاهش ریسک مبلغی پرداخت می‌کنند و خود را از ضررهای زیاد بیمه می‌کنند. یکی از مواردی که معامله‌گران از معاملات آپشن استفاده می‌کنند پوشش ریسک است.

معاملات آپشن ارز دیجیتال

به بیان ساده این معاملات، امکان خرید یا فروش یک دارایی را در زمان مشخص می‌دهند و هدف از این اقدام کاهش ریسک و مدیریت معامله جهت کسب سود بیشتر است. چنانچه معامله طبق نظر معامله‌گر حرکت کند او فقط بخشی از سود خود را از دست می‌دهد و متحمل ضرر احتمالی نخواهد شد. به دلیل همین ویژگی، این نوع معاملات برای افراد ریسک گریز مناسب هستند که البته به دلیل پیچیدگی‌های فراوان نیازمند آموزش هستند. کلیه مطالبی ذکرشده تنها جنبه آموزشی و افزایش اطلاعات را دارد و به‌منظور سرمایه‌گذاری بر روی کوین مربوطه نیست؛ زیرا هرگونه معامله در دنیای ارز دیجیتال باید توسط افراد کار بلد و آموزش‌دیده انجام شود تا ضرری به دنبال نداشته باشد..

مؤلفه‌های اصلی معاملات آپشن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top