بیماری که سلبریتی شد/ سندرم لباس چیست؟


به گزارش اختازنیوز، هفته گذشته شوک بزرگی به جامعه هنری ایران وارد شد. نادره حکیم الهی مادر ترانه علیدوستی در اینستاگرام خود از ابتلای دخترش به بیماری سخت ناشناخته خبر داد و اعلام کرد که این بازیگر سرشناس در بیمارستان کسری بستری است و مردم برای سلامتی او دعا کنند.

پس از انتشار این خبر و نگرانی هواداران علیدوستی از تصادف دلخراش برای بازیگر کلیدی سریال «شهرزاد»، زهرا مینوی وکیل ترانه علیدوستی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از سلامتی این سریال خبر داد. موکلش نوشت: «در روزهای اخیر خیلی از دوستان نگران این خبر شده اند. مربوط به وضعیت سلامت ترانه های علیدوستی است. علیرغم عدم تمایل موکلم به انتشار اخباری در مورد وضعیت جسمانی خود که طبیعتاً به فضای شخصی او مربوط می شود. برای رفع این نگرانی لازم به توضیح است که خانم ترانه علیدوستی از مرداد 1402 به سندرم لباس مبتلا بوده که پزشکان آن را تداخل دارویی تشخیص داده اند.

سابقه این سندرم پر سر و صدا چیست؟

پس از اعلام خبر بستری شدن علیدوستی در بیمارستان، گمانه زنی هایی در مورد بیماری وی مطرح شد تا اینکه مشخص شد این بازیگر زن ایرانی به بیماری به نام راش دارویی با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک با نام اختصاری DRESS مبتلا است که نوعی حساسیت واکنش شدید به برخی داروها است.

همزمان با فاش شدن نام بیماری ترانه علیدوستی، موتور جستجوی گوگل شاهد جستجوی کلمه کلیدی سندرم (DRESS) بود تا کاربران اطلاعات جدیدی در مورد این بیماری به دست آورند و حتی راه های پیشگیری از آن را بدانند. اما این سندرم چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش سایت مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، این سندرم در واقع یک واکنش شدید دارویی با دوره کمون طولانی است. این سندرم بین 2 تا 8 هفته پس از مصرف محرک علائم بالینی مختلفی ایجاد می کند.

نشانه های لباس چیست؟

تب، واکنش های پوستی، یافته های خونی ائوزینوفیلی(بدن شروع به تولید تعداد زیادی نوع خاصی از سلول به نام ائوزینوفیل می کند که می تواند باعث آسیب به برخی از قسمت های داخلی بدن مانند کبد و کلیه شود)، کهیر، برآمدگی های کوچک در قسمت بزرگی از پوست، التهاب اعضای داخلی بدن مانند کبد، کلیه و قلب از علائم این بیماری هستند.

پزشک در هنگام تشخیص این آلرژی ابتدا دارو را قطع کرده و با کمک داروهای ضد حساسیت وضعیت بیمار را کنترل می کند.

لباس پوشیدن چه عوارضی دارد؟

عوارض این سندرم می تواند شدید و گاهی تهدید کننده زندگی باشد، به خصوص اگر به موقع تشخیص داده نشود یا درمان نشود. برخی از عوارض اصلی آن عبارتند از:

درگیری کبد: آنزیم های کبدی اغلب افزایش یافته و ممکن است شامل هپاتیت حاد باشد که در برخی موارد ممکن است منجر به نارسایی کبد شود.

درگیری سیستمیک: تب بالا، بزرگ شدن غدد لنفاوی و سایر علائم سیستمیک مانند خستگی و بی حالی.

تغییرات خون: افزایش تعداد گلبول های سفید همراه با ائوزینوفیلی و/یا مونونوکلئوز نیز دیده می شود.

درمان سندرم DRESS

درمان هایی مانند موارد زیر برای این سندرم در نظر گرفته شده است:

فوراً دارو را قطع کنید: اولین و مهمترین مرحله درمان، قطع مصرف دارویی است که باعث واکنش شده است.

درمان حمایتی مانند تزریق مایعات و نظارت دقیق بر عملکرد اندام های داخلی می تواند به حفظ وضعیت بیمار کمک کند.

مراقبت های تخصصی در موارد شدید، ممکن است به مراقبت های ویژه در بیمارستان نیاز باشد.

علل سندرم DRESS چیست؟

سندرم DRESS معمولاً پس از مصرف برخی داروها رخ می دهد. داروهای رایجی که می توانند باعث این سندرم شوند عبارتند از آنتی بیوتیک های خاص، ضد تشنج ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی.

بیماری که سلبریتی شد/ سندرم لباس چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

Scroll to top